
Fakta
Faget er tilpasset bredt til erhvervsaktive personer, som ønsker at supplere deres faglige viden med viden om organisation og ledelse.
Virksomhedernes markedsbetingelser er i rivende udvikling, hvorfor en optimal tilpasning til markedet bliver mere kritisk. faget Strategisk Salg og Marketing, vender blikket ud fra virksomheden i retninger som:
- Forretningsmodeller
- Disruption
- E-handel
- Marketingstrategi og –planer
- Kundeforståelse
- Indsamling af markedsinformation
- Informationsbehandling
- Organisationer som kunder
- Kundepsykologi
- Automatisering af marketing
Modulet er for dig, der vil kunne analysere markedssituationer og i et strategisk perspektiv kunne forstå hvordan en virksomhed skaber attraktiv kundeværdi i et samspil mellem interessenters behov og virksomhedens ressourcer og markedsstrategi.
Hovedemner:
De væsentligste begreber, principper og trends i strategisk salg og markedsføring: Du vil blive udfordret af en bred palette af tankegang og værktøjer fra den klassiske marketingteori til den moderne verden, der præges mere og mere af forskellige former for elektronisk kommunikation, netværksdannelse og nye måder at skabe værdi på.
Markedsanalyse: Hvor stort er vores markedspotentiale? Hvordan tænker vores kunder? Hvad gør vores konkurrenter? Du kommer til at arbejde med spørgeskemaer, interview og sekundære kilder. Vi arbejder også med behandling af kvantitativ information, uden at det bliver et statistikkursus.
Konsumentmarkedsføring: Hvordan tager konsumenter en beslutning? Hvordan kan man segmentere? Hvordan påvirker man konsumenter? Du lærer desuden at forstå og forklare centrale kommunikations– og brandingteorier.
Virksomheder og organisationer som kunder (BTB): Første semesters forståelse af organisations beslutninger danner udgangspunkt og videreudvikles med forståelse af organisationers indkøbsprocesser, projektsalg og offentlige indkøbsprocesser.
Interaktiv markedsføring: Dækker her over et bredt felt af emner relateret til web, f.eks. anvendelse af sociale medier, søgemaskiner og interaktiv markedsføring.
Seminarer:
- Marketing management og marketing i strategisk perspektiv.
- Informationsindsamling og markedsanalyse.
- Konsumentmarkedsføring (BTC).
- Virksomheder og organisationer som kunder (BTB).
- Interaktiv markedsføring og marketingautomatisering.
- Salgsledelse og personligt salg.
Modulet indeholder desuden et projekt relateret til emnet. Der vil være en mundtlig eksamen med udgangspunkt i semestrets projektrapport.
Du kan læse nærmere om faget strategisk salg og marketing her.
Seminardatoer
Vi udbyder fremmøde og online undervisning på dette fag. Du kan se tid og sted nedenfor.
Fremmøde undervisning
Vi har fremmøde undervisning Aalborg.
Aalborg | ||
---|---|---|
Dato | Tidspunkt | Underviser |
30. august | 09.00-18.00 | Jeppe Vangsgaard |
14. september | 09.00-18.00 | Jeppe Vangsgaard |
27. september | 09.00-18.00 | Niels Vestergaard Olsen |
11. oktober | 09.00-18.00 | Morten Munkgaard Møller |
01. november | 09.00-18.00 | Jeppe Vangsgaard |
15. november | 09.00-18.00 | Jeppe Vangsgaard |
Eksamen: Mundtlig eksamen i Uge 2, januar 2023 |
||
Online undervisning
Vores online undervisning foregår som en kombination af optaget undervisning og opfølgende online (live) undervisning.
Datoer for online undervisning i foråret 2023 tilgår snart.
Tidsforbrug
Bemærk venligst at kravene til forberedelse, læsning, opgaveløsning m.m., er på samme niveau som øvrige fag på HD2. For at få et godt udbytte af faget, er det således nødvendigt at disponere den fornødne tid til forberedelse.
Afhængig af deltagernes individuelle forudsætninger, estimerer vi et tidsforbrug på ca. 10-15 timer pr. uge.
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.