
Fakta
Øvrige udgifter (f.eks. materialer, forplejning, overnatning) ej inkluderet.
Udgangspunktet er international forskning og teorier om, hvad vi ved om pædagogisk ledelse og dens betydning for elevers læring og trivsel - endemålet for alt ledelsesarbejde i skole og dagtilbud.
Teorierne omsættes til praksis
Helt centralt står de pædagogiske lederes arbejde med lærernes læring og udvikling, for det er derigennem, at ledelsen kan være med til at udvikle undervisningen. Modulet har derfor fokus på, hvordan pædagogiske ledere kan komme tæt på undervisningen ved at støtte lærerne med viden om undervisning og læring, og hvordan de opbygger tillidsfulde relationer til medarbejderne, giver konstruktiv feedback og er gode til at løse de komplekse problemer, der opstår.
Teorien omsættes hele tiden til praksis med udgangspunkt i deltagernes egen dagligdag og konkrete udfordringer. Modulet kan således fungere som inspiration til en ny og mere kvalificeret måde at få arbejdet med svære problemstillinger i hverdagen.
Hvad får du ud af studiet?
Du får ny teoretisk og praktisk inspiration til at udvikle dig som pædagogisk leder, og du vil endvidere udvikle dine kompetencer til at komme tæt på lærernes- og pædagogernes praksis:
- Sætte tydelige mål for den pædagogiske udvikling
- Skabe fælles pædagogisk sprog
- Støtte lærernes arbejde i teams og faggrupper
- Observere undervisning og give feedback
- Implementere reformer og udvikle din daglige praksis.
Pædagogiske ledelsesinitiativer
På modulet bliver du desuden præsenteret for en række konkrete pædagogiske ledelsesinitiativer, eksempelvis:
- Kollegial supervision
- Feedback
- Observation af læringssituationer
- Opbygning og ledelse af professionelle læringsfællesskaber
- Co-teaching
- Problembaseret Læring
- Aktionslæring.
Undervisning, studieprojekter og eksamen
Målgruppe og udbytte
Undervisere
Anne-Birgitte Rohwedder
Anne-Birgitte arbejder med involverende og udviklende forskning knyttet til pædagogisk ledelse. I sit ph.d.-projekt undersøgte hun organisatorisk meningsskabelse i forbindelse med implementeringen af "observationer og feedback" som pædagogisk ledelsestiltag.
Ph.d. og faglig leder af Master i Pædagogisk Ledelse
Ida Spangsberg Hansen
De seneste seks år har Line sammen med kolleger fra LSP - Laboratorium for Laboratorium for Praksisrettet dagtilbuds og skoleforskning arbejdet med design og gennemførsel af forsknings- og udviklingsprojekter på dagtilbuds- og skoleområdet i Norge og Danmark.
Ph.d.-studerende og koordinator for Master i Pædagogisk ledelse
Seminardatoer, undervisningssteder samt øvrige udgifter
Adgangskrav og optagelse
Kontakt og studievejledning
En del af Master i Pædagogisk Ledelse
Enkeltmodulet ’Pædagogisk Ledelse i Praksis’ er en del af den toårige Master i Pædagogisk Ledelse, der udbydes af Aalborg Universitet. Modulet hører hjemme på uddannelsens 3. semester og vægter 10 ECTS-point.
Du følger dette enkeltfag sammen med de studerende, der læser hele masteruddannelsen (over 4 semestre). Hvis du efter at have taget enkeltfaget får et ønske om at tage den fulde Master i Pædagogisk Ledelse, får du merit for faget 'Pædagogisk Ledelse i Praksis' på 3. semester.
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.