Master
Læreprocesser

Udbytte
2-årig deltidsuddannelse
Master
Læreprocesser

Udbytte
2-årig deltidsuddannelse
Fakta
Informationsmøde om Evaluering af læreprocesser
Masteruddannelsen i Læreprocesser giver en bred indsigt i viden, teorier og redskaber om læring og læreprocesser. Uddannelsen giver kompetencer til at iværksætte, udvikle og vurdere læreprocesser i erhverv, uddannelse og samfund. Uddannelsen kobler de nyeste teorier med din egen praksis, og du vil opleve, at du hurtigt efter studiestart kan bruge din nye viden i din hverdag.
Læreprocesser er en alsidig forskningsbaseret uddannelse, som kombinerer formidling og diskussion af den nyeste faglige viden med de studerendes selvstændige arbejde i projekter. Uddannelsen er tværfaglig, og de studerende kommer fra forskellige professions- og erhvervsområder som fx undervisning, sundhed, konsulentbranchen og HR.
Et unikt studiemiljø
Master i Læreprocesser adskiller sig væsentligt fra andre tilbud om efter- og videreuddannelse ved at samle deltagere med forskellige faglige baggrunde. Det er med til at give den sin styrke og sit helt unikke studiemiljø.
Mere indhold og bedre kvalitet i dit arbejde
Masteruddannelsen vil give dit arbejde mere indhold og bedre kvalitet. Du vil få styrket din teoretiske ballast inden for læring, organisationsudvikling, evaluering og procesledelse. Og du vil opnå kompetencer til at iværksætte, udvikle og vurdere læreprocesser i erhverv, uddannelse og samfund.
I tilrettelæggelsen har vi taget hensyn til, at du arbejder ved siden af studierne. Som udgangspunkt er der tale om en toårig deltidsuddannelse, der er delt op på fire semestre. Det er dog også den mulighed, du kan vælge at læse enkeltfag eller at tage alle fire semestre i løbet af kun et år (fuld tid).
Kontakt uddannelsen
Omkostninger ud over selve deltagerbetalingen
Målgruppe og udbytte
Specialiseringslinjen i Didaktik og professionsudvikling
Fra 2024 skal alle studerende følge specialiseringen i Didaktik og professionsudvikling på deres 3. semester.
På uddannelsen har der tidligere været udbudt flere specialiseringsmoduler, men disse tilbydes ikke fremadrettet på grund af utilstrækkelig tilslutning.
Du kan følge en mindre del af uddannelsen som enkeltfag
Enkeltfag i efterårssemestret
- Evaluering af læreprocesser, 5 ECTS (2. sem.)
Enkeltfag i forårssemestret
- Læringsteori, videnskabsteori og metode I, 10 ECTS (1. sem.)
- Organisatorisk læring, 5 ECTS (1. sem.)
- Didaktik og professionsudvikling, 10 ECTS (3. sem.)
- Evaluering og kvalitetsudvikling, 10 ECTS (3. sem.)
- Videnskabsteori og metode II, 5 ECTS (3. sem.)
Indhold
Uddannelsen er inddelt i fire semestre og er tilrettelagt som en kombination af følgende:
- Seminarer bestående af blandt andet foredrag, workshops og gruppearbejde.
- Fjernundervisning i form af elektroniske forelæsninger, læsning med opgaver, fremlæggelse af opgaver og diskussion.
- Forskellige former for skriftlige opgaver og projektarbejde med tilknyttet faglig vejledning.
Semestre og studieordning
Akademisk titel
En hel masteruddannelse giver titlen Master i læreprocesser (MLP) med specialisering i Didaktik og Professionsudvikling.
Den engelske betegnelse er Master of Learning Processes (MLP), specializing in Didactics and Professionalisation.
Siden jeg begyndte på Masteruddannelsen i Læreprocesser, er jeg gang på gang blevet overrasket over, hvor ofte – og i hvor forskellige situationer - jeg anvender den viden om læring og forandring, uddannelsen har givet mig. Når man som jeg arbejder med mennesker, vil langt de fleste situationer nemlig invitere til, at man inddrager læring - enten for at forstå det, der sker, eller for at initiere en hensigtsmæssig udvikling/forandring.
Undervisning
Fagmiljøet
Undervisningen varetages af en særdeles kompetent underviserstab. Da studiet er tværfagligt, kan du møde undervisere fra andre fakulteter end Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet. Underviserne kommer primært fra Institut for Kultur og Læring.
Desuden vil du møde gæsteforelæsere fra andre danske og udenlandske uddannelsesinstitutioner, ligesom der kan blive inddraget relevante ressourcepersoner fra erhvervslivet.