Erik Møller, Skjern Paper

Mød Erik Møller

Erik startede på MMT-uddannelsen for at styrke sine teoretiske kompetencer og få et bedre indblik i, hvordan organisationen hænger sammen - og for at give sig selv et karriereboost på sigt.

Erik Møller, Skjern Paper

Mød Erik Møller

Erik startede på MMT-uddannelsen for at styrke sine teoretiske kompetencer og få et bedre indblik i, hvordan organisationen hænger sammen - og for at give sig selv et karriereboost på sigt.

VALGET FALDT PÅ MMT

Erik er uddannet maskinmester, og er i dag 42 år. Han blev ansat på Skjern Paper i 2007, og gennem en årrække havde han tænkt på at videreuddanne sig og læse enten en HD eller en MBA.

Valget faldt på MMT-uddannelsen, som Erik fik kendskab til gennem en kollega. Det, der tiltrak ham ved MMT-uddannelsen, var muligheden for at styrke sine teoretiske kompetencer og få et bedre indblik i, hvordan organisationen hænger sammen.

Samtidig var det også planen, at uddannelsen skulle være med til at give Erik et karriereboost på længere sigt.

UDDANNELSEN

Selve seminarerne oplevede Erik som meget intense, men samtidig også som et dejligt afbræk i hverdagen. Blandt andet på grund af det sociale og det netværk, der bliver dannet mellem de studerende på uddannelsen - et netværk, som han stadig holder ved lige i form af møder og sparring.

- Vi havde et fantastisk godt sammenhold, så der er noget samvær og noget netværk, som jeg virkelig har glæde af efterfølgende. Det er en rigtig, rigtig god sidegevinst, fortæller Erik.

 

OUTPUT OG ANBEFALING

- Som en direkte følge af uddannelsen er jeg blevet en del af vores ledergruppe. Så karrieremæssigt har jeg taget et godt skridt opad. Det er ikke sådan, at jeg nødvendigvis har fået meget mere lederansvar, men man kommer til at involvere sig noget bredere i organisationen, og der har uddannelsen jo givet mig et meget større overblik, fordi jeg i projektarbejdet har været rundt i hele virksomheden og fundet ud af, hvordan det hele skal arbejde sammen, for at det spiller, fortæller Erik. Derfor vil Erik Møller anbefale andre maskinmestre, som har noget ledelseserfaring, at kaste sig ud i MMT-uddannelsen og dermed opnå teoretisk ballast, der kan bruges i en travl hverdag. Og samtidig blive del af et godt sammenhold og netværk som sidegevinst.

GEVINST FOR VIRKSOMHEDEN

Indledningsvist var Erik Møllers egen leder en smule skeptisk over for, at Erik skulle starte på en krævende uddannelse som MMT. Men gennem forløbet blev han i stigende grad overbevist om, at uddannelsen var en god idé og endda en gevinst for Skjern Paper. De indsigter, som Erik fik allerede på første semester, endte nemlig med at blive et enormt plus for virksomheden.

Erik udviklede et kritisk syn og evnen til at stille spørgsmålstegn ved nogle flere ting - på den gode måde, han fik en værktøjskasse, som kunne bruges i forbindelse med at være midt i en strategiproces, og han fik fx nogle kompetencer inden for forandringsledelse, som blev en stor fordel, da der skulle gennemføres en omfattende digitaliseringsproces ved Skjern Paper.

DET TEKNOLOGISKE PERSPEKTIV

Netop det teknologiske perspektiv var medvirkende til, at Erik Møller søgte ind på MMT-uddannelsen. Han fortæller:

- Jeg er meget interesseret i teknik og it, så den indgangsvinkel med teknologiledelse faldt jeg lidt for. Jeg har været med til at digitalisere rigtig meget for virksomheden, og vi skal have gjort endnu mere. Så derfor var det et rigtig godt match.

I et af de seneste projekter, som Erik har været igennem, har man arbejdet med machine learning og implementeret noget software, der kan udnytte kapabiliteter fra kunstig intelligens til at procesoptimere og forudse produktkvalitet underfremstillingen af papirvarer.

Netop fremgangsmåden i dette projekt lå godt i forlængelse af den akademiske tilgang, der arbejdes med på MMT, hvor problembaseret læring er et vigtigt element.