Valgmodul - Master i IKT og Læring
Sociale medier i børne- og ungdomskulturen - algoritmer, data og dannelse
Valgmodul - Master i IKT og Læring
Sociale medier i børne- og ungdomskulturen - algoritmer, data og dannelse
Fakta
Formålet med valgmodulet ”Sociale medier i børne- og ungdomskulturen - algoritmer, data og dannelse” er, at de studerende tilegner sig indsigt i og erfaringer med:
Hvilken betydning, sociale og digitale medier har i børn og unges hverdagsliv, og hvordan forskellige platforme rammesætter deres leg, sociale relationer og identitetsudvikling.
Hvordan kvalitative metoder i de digitale rum kan anvendes til at opnå relevant viden og indsigt i børn og unges hverdagspraksisser med medier.
Hvordan kritisk dialog og refleksion blandt fagpersoner og med børn og unge selv kan styrke etisk stillingtagen, teknologiforståelse og digital dannelse.
Modulet henvender sig til studerende, som i deres daglige praksis arbejder med børn og unge og/eller har en interesse i at opnå viden om, hvorledes sociale medier indgår i den nuværende børne- og ungdomskultur.
Valgmodulet vil ruste de studerende til at facilitere dialog og kritisk stillingtagen til sociale medier i praksis samt afprøve metodiske tilgange til dataindsamling på sociale medieplatforme gennem tilrettelæggelse af empiriske undersøgelser. Børn og unges mediekultur diskuteres i relation til emner som platformsocialitet, overvågningskapitalisme, privatliv og digitalt medborgerskab.
Praktisk om modulet
- Undervisere:
- Malene Charlotte Larsen, lektor, Aalborg Universitet
- Stine Liv Johansen, lektor, Aarhus Universitet.
- Type: Valgmodul (5 ECTS) under temarammen "Data, algoritmer og demokrati".
- Studieordning: læs modulbeskrivelse.
- Sted: Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.
Seminardatoer, undervisningssted og øvrige udgifter
Muligheder for enkeltfag
Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.