ForsideUddannelseEfteruddannelseMasterIKT og læring

Valgmodul - Master i IKT og Læring

Teknologiforståelse og STEM-fagene: Faglige synergier, kapacitet og implementering på læreruddannelse og i grundskolen

MIL valgmodul efterår 2022

Søg optagelse

Valgmodul - Master i IKT og Læring

Teknologiforståelse og STEM-fagene: Faglige synergier, kapacitet og implementering på læreruddannelse og i grundskolen

MIL valgmodul efterår 2022

Søg optagelse

Fakta

Teknologiforståelse og STEM-fagene: faglige synergier, kapacitet og implementering på læreruddannelse og i grundskolen, valgmodul under temarammen "Teknologiforståelse og kritik" fra Master i IKT og Læring
Sted
København samt online
Pris
8.850 kr.
En del af Master i IKT og Læring
Læs om masteruddannelsen
Varighed
Oktober 2022 - januar 2023
ECTS
5
Ansøgningsfrist
1. september 2022

I de senere år har der været stor international interesse for at implementere programmering og computational thinking i grundskolesammenhæng. I Danmark har dette udmøntet sig i forsøgsfaget teknologiforståelse, som blev undersøgt som selvstændig faglighed og integreret i blandt andet matematik og naturfag. I modulet vil vi sammen undersøge relationerne mellem STEM feltet og teknologiforståelse både teoretisk og praktisk. I praksis gennem at se på, udvikle og afprøve uddannelsesdesigns, der sigter på at udnytte synergi mellem teknologiforståelse og STEM. Teoretisk ved at studere litteratur og politiske dokumenter, der beskriver intentioner og beslutninger om at integrere programmering, computational thinking og teknologiforståelse i STEM undervisningen i en international og dansk kontekst.  

Deltagelse i modulet vil understøtte de studerende i at etablere, understøtte og reflektere over faglige synergier mellem teknologiforståelse og STEM. Modulet introducerer også metoder og teorier til at undersøge implementeringsudfordringer relateret til teknologiforståelse og STEM.  

Undervisningen vil være organiseret som dialogisk og problemudviklende med de enkelte øvelser og præsentationer af viden/teori. Hensigten er, at de studerende igennem modulet udvikler og kvalificerer deres forståelse af mulighederne i faglige synergier mellem teknologiforståelse og STEM. 

Praktisk om modulet

  • Type: Valgmodul (5 ECTS) under temarammen "Teknologiforståelse og kritik". Se modulbeskrivelse i studieordningen.
  • Sted: Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt.

Seminardatoer, undervisningssted og øvrige udgifter

Muligheder for enkeltfag

Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.

Du kan se andre enkeltfagsmuligheder her.