ForsideUddannelseEfteruddannelseMasterIKT og læring

Valgmodul - Master i IKT og Læring

Globale makerspaces og eksperiment­erende fællesskaber

Fakta

Globale makerspaces og eksperimenterende fællesskaber, valgmodul under temarammen "Metoder til videnudvikling i digitale praksisser" fra Master i IKT og Læring
København samt online
8.850 kr.
En del af Master i IKT og Læring
Læs om masteruddannelsen
24. januar 2022 - 8. marts 2022. AFLYST
Ansøgningsfrist
Forlænget til d. 15. december 2021

BEMÆRK - Aflyses i foråret 2022

Formålet med modulet er at kunne arbejde med globale makerspaces og eksperimenterende fællesskaber som inspiration til konkret pædagogisk praksis i en institution, en skole eller en kommune.

Deltagerne skal til sidst kunne svare på spørgsmålet: Hvordan tilrettelægger og gennemfører jeg et makerspace, der både fungerer lokalt på den enkelte institution og globalt i kontakt med omverdenen?

Et centralt mål er at kunne udvikle globale makerspaces til flexible steder, hvor mange forskellige aktiviteter kan finde sted i forbindelse med alle fag i skolen og hverdagen i børnehaven og i begge tilfælde begynde at kommunikere, producere, lege og eksperimentere sammen med andre lokalt, regionalt og globalt. Som en del af dette vil vi undersøge, hvordan konkrete og fysiske rum og værksteder kan forbindes med andre rum og værksteder andre steder i verden. Internettet med dets muligheder for at kommunikere og producere i fysiske og virtuelle rum vil blive inddraget.

Det eksperimenterende fællesskab vil blive præsenteret som et forslag til en pædagogik, der kan rammesætte en klasse eller en gruppes aktiviteter i et globalt makerspace i tæt samarbejde med andre skoler eller klasser. Som en del af dette vil der på modulet både blive præsenteret eksempler på pædagogikker og aktiviteter, afprøvet og udviklet før og under Corona-krisen. De globale makerspaces vil også blive sat i forbindelse med internationale diskussioner omkring fremtidens uddannelse.

Praktisk om modulet

• Undervisere:
  • Type: Valgmodul (5 ECTS) under temarammen "Metoder til videnudvikling i digitale praksisser".
  • Studieordning: læs modulbeskrivelse.
  • Sted: Ud over face-to-face-seminarer vil det meste af undervisningen i forløbet foregå virtuelt

Seminardatoer, undervisningssted og øvrige udgifter

Muligheder for enkeltfag

Enkeltfag er en mulighed for dig, der ikke nødvendigvis ønsker at afslutte en fuld deltidsuddannelse.

Du kan se andre enkeltfagsmuligheder her.