Spring til indhold
ForsideUddannelseEfteruddannelse

6 grunde til at efter­uddanne dine med­arbejdere

Er du leder? Overvejer du at tilbyde dine medarbejdere en efteruddannelse – eller et kursus? Så er du allerede et skridt på vej til at udvikle din forretning og styrke værdien af din organisation. Efter- og videreuddannelse er nemlig en vigtig måde at få ny viden og nye kompetencer ind i virksomheden, samtidig med at arbejdsglæden styrkes. Her får du vores seks bedste grunde til at efteruddanne dine medarbejdere.

Tilmeld dig nyhedsbrevet om efteruddannelse

6 grunde til at efter­uddanne dine med­arbejdere

Er du leder? Overvejer du at tilbyde dine medarbejdere en efteruddannelse – eller et kursus? Så er du allerede et skridt på vej til at udvikle din forretning og styrke værdien af din organisation. Efter- og videreuddannelse er nemlig en vigtig måde at få ny viden og nye kompetencer ind i virksomheden, samtidig med at arbejdsglæden styrkes. Her får du vores seks bedste grunde til at efteruddanne dine medarbejdere.

Tilmeld dig nyhedsbrevet om efteruddannelse

1. Skab konkret værdi i virksomheden

”Kan efteruddannelse overhovedet betale sig?” tænker du måske. Der er både udgifter forbundet med selve uddannelsen, og der kan være dage, hvor du skal undvære din medarbejder til fordel for et seminar eller en eksamen.

Omvendt skal du huske, at du får en medarbejder hjem, som har fået nye perspektiver på sine opgaver. Som allerede fra første dag på studiet opnår nogle redskaber, der kan omsættes til handling i virksomheden.

En efteruddannelse på AAU tager udgangspunkt i jeres dagligdag og udfordringer. Målet er at bygge viden oven på medarbejderens konkrete faglighed, så uddannelsen fungerer i forlængelse af arbejdet.

Måske har medarbejderen manglet nogle metoder til at komme videre med en konkret udfordring. Måske har virksomheden manglet et indspark og lidt inspiration inden for et kompliceret arbejdsfelt.

Der kan være mange udfordringer, som er svære at løse i dagligdagen. At få flere kompetencer på hylden kan være lige præcis det, der bringer jer et skridt videre. Nye forretningsområder kan åbne sig. Smartere arbejdsmetoder.

Så man kan også vende det om og spørge: ”Kan det betale sig at lade være?”

2. Bliv ved med at være konkurrencedygtig

Vi lever i en spændende verden, og der er gang i udviklingen. Moderne virksomheder skal følge med i et væld af tendenser og forsøge at gribe bolden hurtigst muligt. De skal vurdere investeringsafkast og tænke strategisk. Købe redskaber ind, software, systemer og udstyr. Og samtidig skal de holde de projekter i gang, der allerede kører godt.

I sådan en hverdag er det vigtigt at huske det bedste potentiale, man kan investere i, nemlig medarbejderne selv. Det er dem, der skal gribe opgaverne konkret an. Det er dem, der skal have de bedst mulige forudsætninger og tidssvarende kompetencer.

Når du sender medarbejderne på efteruddannelse, lærer de ikke bare en masse nyt om et givent felt. De får nogle konkrete arbejdsredskaber og et værdifuldt netværk inden for nye brancher. De bliver bedre til at forstå den organisation, de opererer i, og opnår evnen til at udvikle eller effektivisere de projekter, de arbejder på. Det kan munde ud i alt fra bedre kundeforhold, nye former for opgaveløsning eller evnen til at lægge planer og gennemføre initiativer ud fra virksomhedens mål – uanset om I er en privat eller en offentlig organisation.

Når du kigger på konkurrenten og tænker, at de er fremme i skoene – så kan efteruddannelse nemt være en af forklaringerne.

3. Hold fast på dine medarbejdere

Det lyder måske lidt kontant. For selvfølgelig er der mange ting, du kan gøre – og allerede gør! – for at skabe et godt miljø for dine medarbejdere.

Men der er også nogle ting, der ligger ud over det, du kan tilbyde i virksomhedens egne rammer.

Med en efteruddannelse giver du dine medarbejdere en af de allerstørste muligheder her i livet, nemlig muligheden for at videreudvikle på alt det, der har lært indtil nu. Du giver dem tid til dygtiggørelse, til at holde deres faglighed ved lige. Det kan få stor betydning for deres fremtid og deres karriere – og selvfølgelig få stor betydning for virksomheden, når den nye viden omsættes til praksis.

Medarbejdere, der får mulighed for at videreuddanne sig, føler sig værdsatte. Og de får lyst til at give igen af samme skuffe. Så hvis du gerne vil holde fast på dine medarbejdere – så giv dem en mulighed, ingen af jer glemmer.

4. Få motiverede medarbejdere

Uanset hvor glad man er for sit arbejde, kan det give et enormt boost at få rystet omgivelserne og hverdagen. Vi kender det, når vi har været på et godt kursus, har fundet et genialt arbejdsredskab eller arbejder i grupper, hvor der er god energi.

En efteruddannelse er en unik mulighed for at understøtte følelsen af at være forundret, kritisk og kreativ. Man møder nye mennesker, der måske har en anden baggrund, men den samme nysgerrighed. Man får nye perspektiver, sidder måske og summer længe over en helt ny ide, man kan have glæde af på sit arbejde.

Når du tilbyder dine medarbejdere en efteruddannelse, fortæller du, at nysgerrighed og motivation er en vigtig del af jeres DNA. Og du behøver ikke bare sidde og vente på, at medarbejderne kommer og spørger ind til mulighederne. Du kan gøre det til et fokusområde, et tema I tager op jævnligt. Og du kan helt konkret gå vores uddannelser igennem og blive inspireret. Måske er der en uddannelse, der lige falder i hak med det, I laver for tiden.

5. Tiltræk dygtige medarbejdere

En naturlig effekt ved at efteruddanne medarbejderne er, at virksomheden bliver mere attraktiv set udefra. Dygtige medarbejdere vil gerne blive ved med at være dygtige, og når de ser, at din virksomhed har efteruddannelse som en vigtig del af identiteten, vil de være mere tilbøjelige til at søge i din retning.

Det er naturligt nok. Du har aktivt fortalt, at medarbejdernes viden og input er en vigtig del af forretningen. Du har fortalt, at den er afgørende for, at I kan forblive konkurrencedygtige. Du har fortalt, at efteruddannelse er essentielt for at kunne skabe motivation og fornyelse.

Der er ingen tvivl om, at din egen nysgerrighed og fokus på udvikling vil være interessant, når potentielle medarbejdere sidder til en jobsamtale. Eller når de hører om jeres virksomhed gennem det udvidede netværk, der følger med efteruddannelse.

6. Få et større netværk

Netværk er en altafgørende faktor for en virksomheds succes. Har man de rette forbindelser, kan man hurtigere få ting til at ske. Og ind imellem til en bedre pris (eller andre former for udbytte).

Når du uddanner dine medarbejdere, bliver de sendt af sted i nye sammenhænge og i nye grupper. De lærer af folk, der har samme udfordringer, men måske arbejder inden for helt andre brancher. De får unikt input, de kan tage med tilbage til virksomheden. Måske en helt ny forretningside, der kan give jer en kæmpe bonus.

Det er ikke sikkert, at jeres bedste, nye ide kommer fra en lignende virksomhed i netværket. Det kan være, den kommer fra en helt anden type organisation, der markant ændrer jeres måde at tænke på. Eller som giver jer smarte tips, der kan føre de hurtige handler – eller handlinger – igennem.

Alle vores kursister siger det samme. Netværket opleves som noget af det mest gavnlige ved at tage en efteruddannelse.

Find en uddannelse ud fra fagområde

Find en uddannelse ud fra uddannelsestype