Haris Smajlovic fortæller om sin vej til drømmejobbet

Min store interesse for Human Resource Management, også forkortet HRM, var helt sikkert det der gjorde, at jeg følte, at Organisatorisk Læring var lige præcis den hylde jeg passede til.

Organisatorisk Læring er et stærkt fundament for at arbejde i HRM
Den 15. juni 2018 afsluttede jeg tre utrolig lærerige, udfordrende men samtidig også spændende år på Aalborg Universitet og nærmere bacheloren i Organisatorisk Læring. Min store interesse for Human Resource Management, også forkortet HRM, var helt sikkert det der gjorde, at jeg følte, at Organisatorisk Læring var lige præcis den hylde jeg passede til. HRM er et felt jeg opdagede for nok 10 år tilbage, hvor interessen for dette felt blev større og større gennem min gymnasietid og også mine sabbatår. Jeg blev tidligt nysgerrig overfor, hvordan man kunne lede medarbejdere og menneskelige ressourcer for på sigt stile efter de strategiske mål i en organisation. Og hvordan man kunne lede disse, med medarbejderen i centrum, og ikke kun med fokus på, hvad der kunne skabe den bedste omsætning for organisationen. Specielt også alle dele i medarbejdercyklussen, fra en medarbejder træder ind i en virksomhed til medarbejderen forlader denne, var virkelig noget, der optog mig. Organisatorisk Læring ser jeg den dag i dag, som et stærkt fundament for at kunne arbejde med HRM fremadrettet. Først og fremmest er Organisatorisk Læring et meget bredt felt. I min optik inden for Organisatorisk Læring finder jeg virkelig den her kobling mellem individers adfærd og læring, og hvorledes disse kan udvikles og anvendes i en organisatorisk kontekst meget interessant. Jeg har altid haft en idé om, at alle individer har et eller andet iboende i dem de nødvendigvis ikke er klar over, som jeg er meget nysgerrig på at finde frem, for at medvirke til at udfordre og udvikle medarbejdere. Og en tilgang om, at en organisation er opbygget af mennesker, der gensidigt påvirker hinanden, er noget der virkelig optager mig. 

 

Kandidat I HRM
Igennem gymnasietiden fandt jeg hurtigt, at viljestyrke, gå-på-mod og stor støtte fra baglandet var det, der kunne føre mig frem mod mine drømme. Og denne tilgang har jeg helt sikkert taget med mig gennem hele mit bachelorforløb. Det seneste halve år har jeg arbejdet intensivt på et meget lærerigt bachelorprojekt omhandlende effektivisering af mødeledelse og mødefacilitering i danske organisationer gennem en konsulentbaseret proces, afsluttet med et 12-tal. Jeg står derfor den dag i dag, som den første i min familie med en universitetsgrad, en afsluttet bachelor på Aalborg Universitet, og efter sommer starter jeg endnu et eventyr på kandidaten i Human Resource Management på CBS i København. Følelsen af at være mønsterbryder i min familie har været udfordrende og meget lærerigt, men også noget der gør mig mega stolt. Og jeg har meget haft en "Can - Will - Do" tilgang til studiet, der har gjort, at det er meget kendetegnet for mig den dag i dag, blandt studiekammerater, venner og familie. Selvfølgelig kan studiet være hårdt til tider, det kan alle universitetsuddannelser. Men interessen bærer også en meget af vejen, og derfor skal man bestemt ikke afholde sig fra at studere, fordi andre fortæller en, at det kan være hårdt. Prøv det af! Alt sammen er noget, jeg slet ikke turde håbe på kunne lade sig gøre – Og jeg kunne ikke være mere glad. Organisatorisk Læring har helt sikkert åbnet mange døre, og jeg kan kun anbefale andre til at tage springet! Det er et så spændende og relevant felt at træde ind i.