ForsideUddannelseBacheloruddannelserEngelsk

Caroline Sophie Scholle fortæller om Engelskstudiet på Aalborg Universitet

Mit hjerte brænder for Engelsk kultur og litteratur, og jeg føler mig helt hjemme her på engelskstudiet på AAU. Jeg har lyst til at studere engelsk af flere grunde, men det var især kulturteori og medieanalyse, der motiverede mig til at søge ind. Sidenhen er jeg blevet fuldstændig grebet af postmodernisme.

Studiet er meget indholdsrigt. Jeg har indtil videre skrevet projekter omkring britisk børnelitteratur, racisme i USA og manipulation i politisk diskurs. Hvert semester skrives et nyt projekt, der som regel er gruppebaseret, hvilket udover det faglige indhold også træner ens praktiske færdigheder. Jeg valgte netop AAU frem for andre universiteter, fordi her er fokus på gruppearbejde gennem problembaseret læring. Derudover er der på det første år også forelæsninger i fonetik, grammatik og hvordan man skriver akademisk på universitetet. De første semestre giver et godt grundlag for resten af ens studietid på AAU. Engelskstudiet overrasker mig gang på gang med øjenåbnende forelæsninger og forelæsere, der motiverer til at være nysgerrig og til et spændende liv indenfor humaniora.

Det sociale på engelskstudiet har været påvirket af covid-19, men vi har på trods af dette kunne fastholde en del af de sociale arrangementer som bogklubben (nu i online udgave) og noget af rusperioden for de nye studerende. I bogklubben har vi f.eks. snakket om ”Annihilation” af Jeff Vandermeer, ”Howl’s Moving Castle” af Diane Wynne Jones og ”Carrie” af Stephen King. Det er en klar fordel, at vi lærer at arbejde i studiegrupper, fordi vi herigennem under pandemien har kunne fastholde en del af det sociale, der kendetegner AAU.

Jeg vil varmt anbefale engelskstudiet på AAU.

Caroline Sophie Scholle, studerende på Engelsk, tutor og studenterrepræsentant.