ForsideUddannelseBacheloruddannelserBaeredygtigt Design

Freja læser Bæredygtigt Design. Læs mere om hendes perspektiv på uddannelsen her

"Jeg er drevet af lysten til at gøre en forskel"

Hvorfor valgte du netop din uddannelse?

Jeg har siden gymnasietiden været meget opmærksom på, hvordan vi mennesker overforbruger naturens ressourcer, og generelt den manglede respekt, vi har for den jord, vi bor på. Jeg er drevet af en lyst til at gøre en forskel, og derfor fandt jeg det at uddanne mig indenfor Bæredygtigt Design, som et rigtig godt sted at starte!

Hvordan adskiller studiet sig fagligt, efter din mening, fra andre uddannelser?

På Bæredygtigt Design er fokus ikke bare på, at vi skal designe til en kontekst, men i lige så stor en grad designe med og i en kontekst. Vi lærer vigtigheden i at kunne sætte os i forskellige aktørers sted - og der står det ofte klart, at det problem, der i starten blev italesat som altoverskyggende, ofte har rod et helt andet sted end først antaget. Denne tilgang sikrer en mere dybdegående forståelse for problematikkerne, og gør det hermed muligt at designe en løsning, der passer til konteksten og reelt set kan være med til at løse problematikken. Vi lærer at tale en masse ’sprog’, hvorfor vi bliver i stand til at ’oversætte’ mellem ellers uforenelige verdener.

Hvordan er studiemiljøet på din uddannelse?

Det er et meget socialt studie, særligt præget af semesterprojekterne. Disse projekter udgør oftest halvdelen af et semesters ECTS-point, hvorfor de naturligt kommer til at fylde rigtig meget. Men dette intense gruppearbejde gør, at man hurtigt kan komme tæt ind på livet af hinanden, og da grupperne skifter hvert semester, kommer man hurtigt hele vejen rundt.

Særligt for Bæredygtigt Design er, at vi modtager næsten alt undervisning i vores Studio, en form for klasselokale, hvilket gør, at man får en helt særlig tilknytning til universitetet. Det er derudover også i Studio at selve gruppearbejdet løber af stablen: her har grupperne deres egne nicher - små afskærmede grupperum - som hurtigt kommer til at føles meget hjemmelige. Denne udformning af Studio er helt unikt for uddannelsen. Det giver rum for koncentreret arbejde i gruppen, men åbner ligeledes op for at man kan lade sig inspirere af de andre grupper og hermed spare med ens medstuderende.

Hvad har overrasket dig positivt ved uddannelsen?

Det må helt sikkert være symbiosen mellem semesterprojektet og de sideløbende fag. De fag der hvert semester er sideløbende med semesterprojekterne, er forsøgt, i så høj grad som muligt, at være tilpasset det pågældende semester projekt, hvorfor man ofte kan implementere arbejdet fra fagene direkte til ens projekt.

Derudover har det faktum at alt undervisningen primært foregår i Studio, virkelig overrasket mig positivt. Det muliggør en mere åben og tæt dialog med undervisere og vejledere, hvorfor det ikke er så intimiderende at stille opklarende spørgsmål i undervisningen. Derudover så ligger denne undervisningsform op til gode faglige diskussioner, på en måde jeg ikke ser muligt i et auditorium.

Hvad har været svært?

Det, der har været med til at gøre studietiden på Bæredygtigt Design helt vildt god, men samtidig været skyld i hidsige diskussioner og meget lange nætter, er gruppearbejdet.

At arbejde tæt med en håndfuld mennesker gennem et helt semester er en vildt fantastisk måde at arbejde på, da man lærer utroligt meget af hinanden. Samtidig er det dog utrolig hårdt, da det handler om altid at have sine argumenter i orden, hvis du gerne vil have, at projektet går i en bestemt retning. Denne proces er dog også en af de mest lærerige, og selvom det kan gøre ondt på egoet første gang, det ikke går ens vej, så er det vigtigt at erfare, at projektet kan komme sikkert i hus, på trods af at det ikke gik efter ens eget hoved.

Derudover kræver gruppearbejdet en stor portion koordination og tålmodighed, og det er sindssygt vigtigt fra semesterets start at have strømlinet forventningerne internt i gruppen, da dette kan eliminere fremtidige diskussioner og uoverensstemmelser.

Hvordan har din studietid været indtil videre?

Den har været helt vildt inspirerende, hård og lærerig. Vi bliver undervist i hvordan det står til ude i verden, og hvordan man kan igangsætte forandringer, der kan skubbe til den verden, vi kender i dag. Samtidig bliver man dog bevidst om hvor stort et system man er oppe imod, og til tider kan man tvivle på hvad meningen med det hele egentlig er. Derfor er det godt, at man har et helt hold af medstuderende der er gennem det samme, hvorfor man kan hjælpe hinanden med at huske på, at selvom det virker helt uoverskueligt lige nu, så er der en mening med galskaben - vi læser Bæredygtigt Design, fordi vi gerne vil gøre en forskel nu og for de næste mange generationer

Hvordan er bæredygtige designere med til at gøre en forskel i  samfundet?

Gennem uddannelsen bliver vi enormt kompetente oversættere. Vi ser netværk, vi forstår problemer og kan på baggrund af dette udvikle bæredygtige løsninger. Jeg ser, at vi kommer til at være værdifulde for  alle virksomheder og organisationer, lige netop fordi vi forstår vigtigheden i den grønne omstilling, og fordi at vi er eksperter i bæredygtighed. Vi skal ud at infiltrere hele samfundet og dermed være med til at understøtte den grønne omstilling!