AAU Play - Kommunikation og medier

Forelæsning om "Fake news – løgn og satire", Aalborg Universitet, AAU Play

Fake news – løgn og satire

Fake news – løgn og satire

Louise Brix Jacobsen fra Aalborg Universitet vil i denne korte videoforelæsning fortælle om Fake News. Fake news fylder meget i den offentlige debat, hvor begrebet bruges i forskellige sammenhænge og med forskellige betydninger. Men hvad er fake news egentlig? Hvordan skelner man mellem de forskellige former, og hvordan virker de i vores mediekultur? I denne forelæsning introducerer Louise Brix Jacobsen fake news og begrebets udvikling med hovedvægt på de to overordnede former: løgnagtig og satirisk fake news. I forelæsningen vises en række eksempler på de forskellige former og deres politiske indflydelse og kritiske potentiale. Forelæsningen danner baggrund for det videre arbejde med fake news ud fra en række arbejdsspørgsmål, der giver indsigt i og praktisk erfaring med, hvordan fake news virker, og hvorfor vi så let ledes til at tro på dem.

Har relevans for fagene:

Dansk, Mediefag, Kommunikation/IT, Samfundsfag