AAU logo

Oplevelsesdesign

Oplevelsesdesign

Oplevelsesdesign

Interesserer du dig for digitale medier? Vil du f.eks. gerne designe interessante oplevelser til brugere af forlystelsesparker, museer eller andre kulturinstitutioner eller events. Kunne du tænkte dig at skabe f.eks. e-læringsprodukter, der fremmer brugeres muligheder for at få relevante og interessante oplevelser? - Så er kandidatuddannelsen i Oplevelsesdesign måske noget for dig.

Kandidatuddannelsen i Oplevelsesdesign sætter fokus på design (teorier, metoder og værktøjer) af digitale medieteknologier og produkter, der kan understøtte og formidle oplevelser. Det kan eksempelvis være i forbindelse med formidling på museer eller andre kulturinstitutioner, e-læring eller design af oplevelsesberigede produkter for erhvervslivet. Oplevelsen kan både opstå i et nyt produkt, i markedsføringsøjemed, ved design af digitale turistteknologier, ved design af indhold til og realisering af intelligente bygninger og meget mere. Som oplevelsesdesigner skal du kunne vurdere behov og foretage analyser og evalueringer med henblik på at tilrettelægge og realisere digitale oplevelsesprodukter, så de fremmer brugernes muligheder for at få relevante og interessante oplevelser.

Når du er studerende på kandidatuddannelsen i Oplevelsesdesign, vil du opnå kompetencer inden for uddannelsens centrale fagområder som er:

  • Æstetisk teori
  • Forbrugerteori
  • Oplevelsesøkonomi
  • Ledelse og økonomi
  • Kommunikation
  • Design af interaktive digitale medier/teknologier
  • Kultur- og samfundsteori.

Som studerende skal du lære at analysere, planlægge og producere digitale oplevelsesprodukter ud fra et kulturelt, teknologisk, psykologisk og økonomisk perspektiv. Du vil komme til at studere teorier vedrørende design, realisering og evaluering af digitalt understøttede oplevelser, ligesom du vil komme til at arbejde med den konkrete tilrettelæggelse af digitale oplevelsesprodukter sammen med eksterne partnere. Uddannelsen lægger vægt på læring gennem praksis og dialog, samt via samarbejde og værksteds- og laboratorieundervisning.