Økonomi og regler

Økonomi og regler

Deltagerbetaling
Der er deltagerbetaling på alle universitetets deltidsuddannelser. Deltagerbetalingen ved universitetets efter- og videreuddannelser pålægges ikke moms.
Som deltidsstuderende betaler du (eller din arbejdsgiver) selv en del af udgifterne til undervisning og administration. Den anden del yder staten som et tilskud til universitetet i form af et såkaldt taxametertilskud.
Der gælder særlige betalingsregler for udenlandske studerende.
Deltagerbetalingen dækker undervisning og eksamen i det semester eller for det fag/kursus, som du er optaget på.
Du vil normalt have tre eksamensforsøg pr. prøve (dette vil fremgå af studieordningen).
Bemærk, at deltagelse i undervisning og eksamen forudsætter, at deltagerbetalingen er betalt inden studiestart på den dato, som fremgår af fakturaen.
Forbehold for ændring af deltagerbetalingen
Statens tilskud til deltidsuddannelser fastsættes en gang årligt i Finansloven. Aalborg Universitet tager derfor forbehold for eventuelle prisændringer efter d. 1. januar.
Det er en forudsætning for at kunne starte på din uddannelse og deltage i undervisning og eksamen, at deltagerbetalingen er betalt inden studiestart. Deltagerbetalingen varierer fra uddannelse til uddannelse. Prisen fremgår under den enkelte uddannelsesbeskrivelse på vores hjemmeside.
Deltagerbetalingen bliver opkrævet forud for hvert semester, dvs. to gange om året, og skal være os i hænde på den betalingsdato, som er oplyst på fakturaen. Betalingsdatoen vil altid være før semesterstart. Vær opmærksom på, at det er dit ansvar, at deltagerbetalingen betales rettidigt, også selv om du har en aftale med din arbejdsgiver om, at det er dem, der skal betale beløbet.
Hvis du har indgået aftale med din arbejdsgiver om betaling af dit uddannelsesforløb, kan fakturaen sendes direkte til din arbejdsgiver. Husk at give besked om det på ansøgningsskemaet samt oplyse CVR-nummer og - hvis din arbejdsgiver er en offentlig institution - også EAN-nummer (se også nedenfor). Hvis du ikke oplyser os om din arbejdsgivers betalingsadresse, vil fakturaen blive sendt til dig på din privatadresse.
Vær opmærksom på, at det er dit ansvar, at deltagerbetalingen betales rettidigt, også selvom du har en aftale med din arbejdsgiver om, at det er dem, der skal betale beløbet.
Hvis du er offentligt ansat, og din arbejdsgiver skal betale deltagerafgiften, SKAL universitetet opkræve deltagerbetalingen i form af en e-faktura. Det er derfor meget vigtigt, at du, inden du udfylder ansøgningsskemaet, indhenter de fornødne oplysninger om CVR-nummer, EAN-nummer og evt. P.O. nummer hos din arbejdsgiver. Kun hvis disse oplysninger fremgår, er vi i stand til at sende betalingsopkrævning til din arbejdsgiver i form af en e-faktura.
Vær opmærksom på, at vi skal have oplyst både CVR-nummer og EAN-nummer på din arbejdsgiver.
Hvis du har betalt for et semester eller enkeltfag men ikke har gennemført det, har du to muligheder:
- Du kan vælge at læse semesteret/faget op selv og benytte dig af de eksamensforsøg, som du har ret til, uden at du skal betale yderligere. Du kan ikke deltage i undervisningen igen eller modtage vejledning af underviserne.
- Hvis du ikke selv kan læse semesteret/faget op men har brug for at følge undervisningen igen, og evt. også har brug for vejledning, skal du betale for semesteret/faget en gang til. Uanset hvor mange gange du ønsker at modtage undervisning i et fag, skal du betale for hver gang, du bliver genindskrevet, men du har stadig kun tre eksamensforsøg. Du kan således ikke købe dig til flere eksamensforsøg, men du kan til enhver tid købe mere undervisning.
Hvis du har betalt for en uddannelse eller et kursus men ønsker at melde fra uddannelsen/kurset, er der forskellige forhold gældende med hensyn til deltagerbetalingen:
Udmeldelse før semesterstart
Hvis du udmelder dig, og vi har registreret din udmeldelse, før semesterstart (som er d. 1. september og 1. februar), vil du have mulighed for at få refunderet din deltagerbetaling.
Nogle uddannelser har studiestart allerede i august og januar. I disse tilfælde vil du kun kunne få refunderet deltagerbetalingen, hvis vi har modtaget og registreret din udmeldelse inden afholdelsen af det første seminar i august og januar.
Hvis du ønsker at få deltagerbetalingen refunderet, skal du - ud over at melde dig fra studiet via STADS-selvbetjening eller via e-mail til kontoret for Efteruddannelse (efteruddannelse@aau.dk) - kontakte os på tlf. 9940 9420 eller e-mail for aftale om refusion.
Hvis du på din ansøgning har angivet, at det er din arbejdsgiver, som skal betale deltagerafgiften, skal du også huske at informere din arbejdsgiver om, at du har frameldt dig uddannelsen, så din arbejdsgiver ikke betaler den faktura, vi har sendt til dem.
Udmeldelse efter semesterstart
Hvis du udmelder dig på dagen for eller efter semesterstart (som er d. 1. september og 1. februar), kan du ikke få dit deltagergebyr refunderet.
Bemærk: Nogle uddannelser har studiestart allerede i august og januar. I disse tilfælde kan du ikke få dit deltagergebyr refunderet, hvis du udmelder dig på dagen for eller efter afholdelsen af det første seminar.
Love og bekendtgørelser
Efter- og videreuddannelsesområdet reguleres overordnet af en række love og bekendtgørelser.
Ud over de overordnede love og bekendtgørelser har hver uddannelse en uddannelsesbekendtgørelse, som udstedes af enten Undervisningsministeriet (diplomuddannelserne) eller Uddannelses- og Forskningsministeriet (de øvrige deltidsuddannelser og enkeltfag på deltid på Aalborg Universitet).
Uddannelsesbekendtgørelsen sætter rammerne for den mere konkrete studieordning, som det enkelte universitet udarbejder for hver uddannelse. Studieordningen indeholder oplysninger om de enkelte undervisnings- og eksamensaktiviteters indhold og omfang.
Det formelle grundlag for Aalborg Universitets deltidsuddannelser findes i:
- Bekendtgørelse af lov om universiteter (universitetsloven)
LBK nr 778 af 07/08/2019 - Bekendtgørelse af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. (ÅU-loven)
LBK nr. 609 af 28/05/2019 - Bekendtgørelse af lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne (VFV),
LBK nr. 1038 af 30/08/2017 - Bekendtgørelse om åben uddannelse på videregående niveau
BEK nr. 837 af 06/07/2015 - Bekendtgørelse om åben uddannelse og tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser mv.
BEK nr. 957 af 19/08/2015 - Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen)
BEK nr. 2272 af 01/12/2021 - Bekendtgørelse om særskilte moduler
BEK nr. 1793 af 27/12/2018 - Bekendtgørelse om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser
BEK nr 863 af 14/06/2022 - Bekendtgørelse om realkompetencevurdering i forhold til akademi- og diplomuddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
BEK nr. 1328 af 20/06/2021 - Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen)
BEK nr 2285 af 01/12/2021 - Bekendtgørelse om adgang til universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (adgangsbekendtgørelsen)
BEK. nr. 35 af 13/01/2022 - Bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen)
BEK nr 2271 af 01/12/2021 - Bekendtgørelse om karakterskala ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (karakterskalabekendtgørelsen)
BEK nr 1125 af 04/07/2022 - Bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen)
BEK nr. 1517 af 16/12/2013
Masteruddannelser
Alle Aalborg Universitets masteruddannelser på nær den fleksible master hører under den samme "paraply-bekendtgørelse": Bekendtgørelse om masteruddannelser ved universiteterne (masterbekendtgørelsen), BEK nr. 19 af 09/01/2020.
Masteruddannelse som fleksibelt forløb (Fleksibel master)
Bekendtgørelse om fleksible forløb inden for videregående uddannelse for voksne, BEK nr. 1348 af 29/11/2013.
Erhvervsøkonomisk diplomuddannelse (HD)
Bekendtgørelse om den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD, BEK nr. 774 af 12/06/2018.
Heltidsuddannelser tilrettelagt på deltid (Heltid på deltid)
Disse uddannelser, inkl. enkeltfag udbudt som heltid på deltid, hører under Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen)
BEK. nr. 2285 af 01/12/2021
Denne bekendtgørelse dækker også de tilsvarende uddannelser, når de læses på fuld tid af universitetets dagstuderende.
Tompladsordningen
Enkeltfag via Tompladsordningen hører under Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på heltid (uddannelsesbekendtgørelsen)
BEK. nr. 2285 af 01/12/2021
Studieordninger
Studieordningerne indeholder detaljerede oplysninger om hver uddannelse, bl.a. oplysninger om adgangskrav, fagbeskrivelser og eksamensbeskrivelser. Du finder studieordningerne i Aalborg Universitets Studieordningsbase. Vær opmærksom på at vælge den korrekte/relevante årgang.
Aalborg Universitet indgår i et samarbejde - kaldet "IT-vest" - med Syddansk Universitet og Aarhus Universitet om udbud af deltidsuddannelsen Master i IT.
Studieordningen for Master i IT er fælles for alle tre universiteter. Den består af en studieordning og et fagbilag. Fagbilaget opdateres en gang årligt i forhold til det aktuelle fagpakkeudbud.
Du finder studieordningerne og fagbilagene i Aalborg Universitets Studieordningsbase her:
- Specialiseringen Organisation
- Specialiseringen Interaktionsdesign og multimedier
- Specialiseringen Softwarekonstruktion
Vær opmærksom på at vælge den korrekte/relevante årgang.
For vejledere og administratorer:
Læs mere om regelgrundlaget for Master i IT på IT-vest hjemmesiden.
Eksamen
Alle prøver og eksaminer på efter- og videreuddannelserne afvikles efter reglerne i den studieordning og bekendtgørelse, der gælder for den uddannelse, det enkeltfag eller det modul, du er indskrevet på.
Det er et krav for at gå til eksamen, at du har betalt deltagerbetalingen. Betalingen af deltagerbetalingen giver ret til tre eksamensforsøg. Det vil sige, at du højst tre gange kan være indstillet til den samme prøve eller anden form for bedømmelse. Hvis du har brug for yderligere eksamensforsøg, skal der søges om dispensation ved studienævnet for uddannelsen.
Når betalingen for din uddannelse er registreret, sørger universitetet i løbet af semesteret for, at du også bliver tilmeldt de eksamener, der er knyttet til din uddannelse i det pågældende semester (halve år), som du har betalt for.
Vi anbefaler, at du så vidt muligt aflægger prøver m.v. undervejs i studieforløbet eller i umiddelbar forlængelse heraf. Dels fordi du så er sikker på at kunne gå til eksamen hos de undervisere, du kender fra studiet, dels fordi der kan ske ændringer i de uddannelsesbekendtgørelser og studieordninger, som uddannelsen har været tilrettelagt efter.
Vælger du at udskyde en eller flere eksamener (også hvis det er pga. sygdom), skal du selv - via STADS-selvbetjening - framelde dig den/de eksamener, du er tilmeldt. Du kan evt. også kontakte din studiesekretær. Du er selv ansvarlig for at holde dig orienteret om eventuelle ændringer i studieordninger og uddannelsesbekendtgørelser, der måtte være foretaget inden næste gang, du går til eksamen.
Hvis du har udskudt en eksamen eller skal til reeksamen pga. eksempelvis sygdom, skal du også selv sørge for i god tid at tilmelde dig denne eksamen ved at kontakte din studiesekretær.
Efter henholdsvis d. 1. marts og 1. oktober kan du gå ind i STADS-selvbetjening og se dine undervisnings- og eksamenstilmeldinger.
Hvis du ønsker dispensation fra de eksamensregler, der fremgår af studieordningen for den uddannelse, du er indskrevet under, skal du sende en ansøgning om dispensation til studienævnet for uddannelsen.
Hvis du ønsker at klage over en eksamen, skal du indsende klagen til Aalborg Universitet og stile den til dit studienævn eller fakultetskontoret. Klagen skal være skriftlig og indeholde en begrundelse. Klagen skal være indgivet senest to uger efter, at bedømmelsen af eksamensresultatet er offentliggjort.
Klagevejledninger
Hvis du ønsker at klage over afgørelsen på din ansøgning om optagelse på en efter- og videreuddannelse, skal du sende en skriftlig, begrundet klage til:
Aalborg Universitet
Studieservice, Efteruddannelse
Fredrik Bajers Vej 1
9220 Aalborg Ø.
eller via e-mail til efteruddannelse@aau.dk.
Klagen skal være os i hænde senest to uger efter, at du har modtaget den afgørelsesbesked, du ønsker at klage over. Efter at vi har modtaget din klage, vurderer Aalborg Universitet sagen på ny og meddeler dig herefter afgørelsen.
Klage over retlige spørgsmål
I forhold til klager, som omhandler retlige spørgsmål, kan universitetets afgørelse indbringes for Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Det betyder, at du kan klage, hvis du mener, at universitetets afgørelse strider mod gældende ret og almindelige forvaltningsretlige principper.
Du skal sende en skriftlig, begrundet klage via e-mail til efteruddannelse@aau.dk.
Klagen skal være os i hænde senest to uger efter, at du har modtaget den afgørelsesbesked, du ønsker at klage over. Det er vigtigt, at du overholder klagefristen, da klagen ellers som altovervejende hovedregel vil blive afvist.
Efter at vi har modtaget din klage, vurderer Aalborg Universitet sagen på ny og afgiver en udtalelse, som du har mulighed for at kommentere på inden for en 1 uge. Aalborg Universitet sender herefter klagen, vedlagt udtalelsen og dine eventuelle kommentarer hertil, til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, som behandler sagen og træffer den endelige afgørelse.
Se evt. Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside og Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid (deltidsbekendtgørelsen), BEK. nr. 2272 af 01/12/2021.
Vedrørende danske uddannelseselementer
Hvis din meritafgørelse drejer sig om merit for danske uddannelseselementer, inkl. forhåndsmerit, skal din klage indbringes for meritankenævnet på Aalborg Universitet. Proceduren er således:
Du skal sende en skriftlig, begrundet klage via e-mail til det studienævn på Aalborg Universitet, som har truffet meritafgørelsen.
Klagen skal være os i hænde senest to uger efter, at du har modtaget den meritafgørelsesbesked, du ønsker at klage over. Det er vigtigt, at du overholder klagefristen, da klagen ellers som altovervejende hovedregel vil blive afvist.
Aalborg Universitets rektor nedsætter herefter meritankenævnet hurtigst mulig efter at anken er indgivet. Meritankenævnets afgørelse meddeles universitetet senest 1 måned efter, at rektor har nedsat ankenævnet. I beregningen indgår juli måned ikke. Herefter giver universitetet hurtigst muligt dig meddelelse om ankenævnets afgørelse.
Meritankenævnets afgørelse kan, for så vidt angår den faglige vurdering, ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Vedrørende udenlandske uddannelseselementer
Hvis din meritafgørelse drejer sig om merit for udenlandske uddannelsesaktiviteter, skal din klage indbringes for Kvalifikationsnævnet.
Du skal sende en skriftlig, begrundet klage via e-mail til det studienævn på Aalborg Universitet, som har truffet meritafgørelsen. Studienævnet skal have modtaget din klage senest 4 uger efter, at du har modtaget meritafgørelsen.
Læs videre på Kvalifikationsnævnets hjemmeside for mere information om proceduren.
Klage over retlige spørgsmål
I forhold til klager, som omhandler retlige spørgsmål, kan universitetets afgørelse, inkl. meritankenævnets afgørelse, indbringes for Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Det betyder, at du kan klage, hvis du mener, at universitetets afgørelse strider mod gældende ret og almindelige forvaltningsretlige principper.
Du skal sende en skriftlig, begrundet klage via e-mail til det studienævn på Aalborg Universitet, som har truffet meritafgørelsen.
Universitetet skal have modtaget klagen senest to uger efter, at du har modtaget den afgørelsesbesked, du ønsker at klage over. Det er vigtigt, at du overholder klagefristen, da klagen ellers som altovervejende hovedregel vil blive afvist.
Efter at vi har modtaget din klage, vurderer Aalborg Universitet sagen på ny og afgiver en udtalelse, som du har mulighed for at kommentere på inden for en 1 uge. Aalborg Universitet sender herefter klagen, vedlagt udtalelsen og dine eventuelle kommentarer hertil, til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, som behandler sagen og træffer den endelige afgørelse.
Se evt. Bekendtgørelse om ankenævn for afgørelser om merit i universitetsuddannelser (meritankenævnsbekendtgørelsen), BEK. nr. 1517 af 16/12/2013.
Hvis du ønsker at klage over en meritafgørelse eller en realkompetencevurdering i forhold til den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse (HD), skal du senest 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen sende en klage til Aalborg Universitet.
Du skal sende din klage til:
Aalborg Universitet
Studieservice, Efteruddannelse
Fredrik Bajers Vej 1
9220 Aalborg Ø
eller via e-mail til efteruddannelse@aau.dk.
Klager vedrørende merit og realkompetencevurderinger indbringes for Kvalifikationsnævnet, som er en uafhængig klageinstans. Du skal derfor stile din klage til Kvalifikationsnævnet men sende den til kontoret for Efteruddannelse, som videresender klagen til HD-studienævnet.
HD-studienævnet vurderer sagen på ny og afgiver en udtalelse. Fastholder HD-studienævnet sin afgørelse, sender Aalborg Universitet herefter klagen videre til Kvalifikationsnævnet vedlagt udtalelse omkring afgørelsen. Sagen behandles i Kvalifikationsnævnet, som træffer den endelige afgørelse.
Suppleringsfag
Hvis du har brug for at supplere din bachelor- eller professionsbacheloruddannelse med et eller flere enkeltfag for at opfylde adgangskravene til en kandidatuddannelse, gælder følgende regler for supplering i forhold til optagelse på en kandidatuddannelse:
Aalborg Universitet kan lægge vægt på op til 30 ECTS point suppleringsfag ud over din adgangsgivende bachelor- eller professionsbacheloruddannelse i bedømmelsen af, om du opfylder adgangskravene til en kandidatuddannelse. Forudsætningen er, at du har bestået suppleringsaktiviteterne før afslutningen af din adgangsgivende bachelor- eller professionsbacheloruddannelse.
Alternativt kan du gennemføre suppleringen efter din afsluttede bachelor- eller professionsbacheloruddannelse under betingelse af, at du er blevet betinget optaget på kandidatuddannelsen, inden du begyndte på din supplering.
Du skal søge om optagelse på faget/fagene via tompladsordningen.
Deltagerbetalingen for suppleringsfag er den samme som for øvrige fag under tompladsordningen.
Læs evt. mere om reglerne for supplering på Uddannelses- og Forskningsmisiteriets hjemmeside.
Ledige
Det er arbejdsmarkedslovgivningen, der fastsætter reglerne for lediges deltagelse i undervisning. Hvis du er ledig på ansøgningstidspunktet, bør du derfor altid kontakte din A-kasse og jobcecnter, inden du søger om optagelse på et kursus eller en uddannelse på Aalborg Universitet. Du skal have afklaret både, om du må deltage i undervisningen, og de økonomiske forhold omkring evt. deltagelse.
Vi råder dig ligeledes til at kontakte din A-kasse og jobcenter, hvis du bliver ledig i løbet af dit studieforløb.
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU)
Som efter- eller videreuddannelsesstuderende på en videregående uddannelse kan man ikke få SU, men man kan i visse, sjældne tilfælde søge om SVU, Statens Voksenuddannelsesstøtte.
En af forudsætningerne er bl.a., at du studerer på fuld tid, dvs. følger uddannelse, der vægter 30 ECTS point pr. semester eller 1,154 ECTS pr. uge. En anden forudsætning er, at den uddannelse, du søger om SVU til, ikke er en SU-berettiget uddannelse.
Bemærk i øvrigt, at det ikke er muligt at få SVU til uddannelse på videregående niveau, hvis du allerede har afsluttet en videregående uddannelse.
For flere oplysninger om SVU, se www.svu.dk eller kontakt Professionshøjskolen Nordjylland (UCN), som er SVU administrator.
Aalborg Universitet er forpligtiget til at foretage såkaldt aktivitetskontrol. Universitetet foretager indberetning til SU-styrelsen hvis:
- du ikke har betalt deltagerbetalingen
- du ikke er tilmeldt eksamen på de tidspunkter, hvor eksamen indgår i det normerede forløb
- du ikke er studieaktiv på fuld tid.
Udenlandske statsborgere
Aalborg Universitet opkræver fuld studieafgift for studerende, der ikke er statsborgere i et EU-land eller et EØS-land. Universitetet modtager ikke statstilskud for denne gruppe af studerende. Det er altså dit statsborgerskab, der afgør, om du skal betale fuld studieafgift - ikke din bopæl.
Fuld studieafgift betyder, at studerende fra disse lande skal betale både deltagerbetalingen og et beløb svarende til det manglende statstilskud.
Reglerne gælder udenlandske deltagere på alle vore deltidsuddannelser. Dette har især betydning for udenlandske studerende på de masteruddannelser, som helt eller delvis henvender sig til et internationalt publikum:
- Master of Problem Based Learning in Engineering and Science (MPBL)
- Master in Information and Communication Technologies (mICT).
Vi kender ikke altid på forhånd de konkrete priser for ikke-EU borgere og ikke-EØS borgere på deltidsuddannelserne. Hvis du er interesseret i at kende prisen på en bestemt uddannelse, er du velkommen til at henvende dig til kontoret for Efteruddannelse. Vi vil så sørge for at indhente prisen i løbet af et par dage.
Der findes undtagelser til ovenstående betalingsregel. Hvis du ikke er statsborger i et EU/EØS-land men er indehaver af enten en "tidsubegrænset opholdstilladelse" eller "tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, Finland, Island, Norge eller Sverige", skal du kun betale selve deltagerbetalingen lige som de danske studerende.
Hvis du har en tidsubegrænset opholdstilladelse eller en tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark, skal du medsende en kopi af din opholdstilladelse sammen med din ansøgning.
EU-borgere og EØS-borgere skal betale det samme som danske statsborgere.
EU-borgere
- Er statsborgere i Østrig, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Tjekkiet, Danmark, Cypern (kun gældende for det Græsk-cypriotiske område), Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Holland, Ungarn, Irland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien og Sverige.
EØS-borgere
- Er statsborgere fra Liechtenstein, Norge og Island.
Har du schweizisk statsborgerskab, har du samme rettigheder som EU/EØS-borgere.
Britiske statsborgere efter Brexit
Hvis du er britisk statsborger, og du - før d. 1. januar 2021 - er bosat permanent i Danmark i overensstemmelse med EU-reglerne om fri bevægelighed, vil deltagerbetalingen være den samme som for EU- og EØS-borgere.
Du skal dokumentere din bopælsstatus i ansøgningen til deltidsuddannelsen.
Se evt. Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside for yderligere oplysninger.
Økonomisk støtte
Er du ansat i staten, kan du søge om fondsstøtte til din kompetenceudvikling. Du kan søge støtte til uddannelses- og kursusgebyr (excl. moms), materialer og transport og ophold. Læs mere på hjemmesiden for Den Statslige Kompetencefond.
Den Regionale Kompetencefond kan give støtte til efter- og videreuddannelse, hvis du er regionalt ansat og omfattet af en overenskomst/aftale mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Dansk Socialrådgiverforening, FOA - Fag og Arbejde, HK Kommunal, Dansk Metal/håndværkerorganisationerne, Socialpædagogerne, Teknisk Landsforbund, 3F Fagligt Fælles Forbund, Maskinmestrenes Forening og Akademikerne. Læs mere på hjemmesiden for Den Regionale Kompetencefond.
Den Kommunale Kompetencefond kan give støtte til efter- og videreuddannelse, hvis du er kommunalt ansat og omfattet af en overenskomst med FOA, 3F, Dansk Metal, BUPL, HK Kommunal, Socialpædagogerne, Teknisk Landsforbund, Dansk Socialrådgiverforening eller Forhandlingskartellet. Læs mere på hjemmesiden for Den Kommunale Kompetencefond.
Hvis din arbejdsgiver afholder hele uddannelsesudgiften for dig, kan virksomheden trække udgiften fra i skat, da det er en udgift, som vedrører efteruddannelse. Det vil ifølge SKAT sige uddannelse, der har til formål at vedligeholde og ajourføre den viden eller de kvalifikationer, som kræves for, at en medarbejder kan bestride sit aktuelle arbejdsområde. Vi henviser til SKAT, da grænsen mellem efteruddannelse og videreuddannelse ikke er helt tydelig. Læs mere på Skat's hjemmeside.
Med en bruttolønsordning kan du aftale med din arbejdsgiver, at virksomheden dækker udgifterne til din efteruddannelse mod, at du går ned i løn.
Adgang til at anvende bruttolønsordningen kræver, at der er givet adgang til at etablere sådanne ordninger lokalt. Adgang til disse ordninger kan ske gennem aftale eller overenskomst. Du skal derfor altid undersøge de lokale muligheder i din organisation. Bemærk: I de statslige aftaler og overenskomster er der ikke givet sådan en hjemmel.
Se de to videoer med statsautoriseret revisor Thomas Andersen fra Beierholm, hvor han forklarer om bruttolønsordningen:
Finansiering af Efter- og videreuddannelse 1
Finansiering af Efter- og videreuddannelse 2
Er du ansat inden for finanssektoren og dækket af overenskomsten mellem Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening, kan du søge om økonomisk støtte til en række udvalgte enkeltfag på Master i IT. Læs mere på IT-vests hjemmeside.
Der kan være mulighed for at søge om støtte til deltagerbetalingen på HD 2. del gennem Omstillingsfonden, hvis du er faglært eller ufaglært i beskæftigelse og ikke har anden uddannelse end en erhvervsuddannelse, en gymnasial uddannelse eller tilsvarende som højeste, fuldførte uddannelse, og du derudover har gennemført HD 1. del.
TILSKUD TIL DELTAGERBETALING PÅ HD 2. DEL GENNEM OMSTILLINGSFONDEN
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik i efteråret 2017 en trepartsaftale om styrket og mere fleksibel efter- og videreuddannelse for voksne faglærte og ufaglærte i beskæftigelse. Aftalen skal styrke aktiviteten på offentligt udbudt efter- og videreuddannelse. I aftalen indgår bl.a. oprettelse af en omstillingsfond under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Aftalen gælder i perioden 2018-2023.
Der afsættes årligt ca. 65 mio. kr. i fonden til deltagerbetaling i forbindelse med efter- og videreuddannelse, hvor medarbejdere i deres fritid eller arbejdstid (efter aftale med arbejdsgiver) kan deltage i offentligt godkendte akademi- og diplomuddannelser og dermed opnå et egentligt kvalifikationsløft i form af ECTS point.
Der kan gives støtte til deltagerbetaling til uddannelsesmoduler på maksimalt 10.000 kr. pr. person årligt. Midlerne uddeles efter først til mølle-princippet og kan ikke overføres eller reserveres til senere brug.
Hvis en kursist deltager i et eller flere moduler med en samlet deltagerbetaling over 10.000 kr. inden for et enkelt år, skal differencen mellem det maksimale tilskud fra omstillingsfonden og den samlede deltagerbetaling faktureres kursisten eller dennes arbejdsgiver.
Læs her om kriterierne for at kunne komme i betragtning til støtte eller se FAQ om Omstillingsfonden her.
SØG OM TILSKUD FRA OMSTILLINGSFONDEN
Aalborg Universitet (AAU) har fået del i midlerne fra Omstillingsfonden. Det betyder, at man som studerende på HD 2. del (både det samlede forløb og enkeltfag derfra) kan søge om støtte fra Omstillingsfonden, hvis man opfylder ovenstående kriterier.
- Er du kommende studerende, skal du søge om økonomisk tilskud som led i ansøgningsprocessen ved at udfylde og uploade udfyldt tro- og loveerklæring på din ansøgning i ansøgningsportalen.
- Er du igangværende studerende, som ønsker at søge om økonomisk tilskud ift. kommende semester, skal du udfylde tro- og loveerklæring og sende den til omstillingsfonden@adm.aau.dk - senest d. 30. maj 2023 ift. efterårssemesteret 2023.
- Tro- og loveerklæring findes her.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte kontoret for Efteruddannelse på tlf. 9940 9420 (ml. kl. 12-15 mandag-torsdag og kl 12-14 fredag) eller e-mail efteruddannelse@aau.dk.
Læs mere
Læs evt. mere om Omstillingsfonden på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
Hvis du er berettiget til tilskud, skal du være opmærksom på, at de oplysninger, du giver på Tro- og loveerklæringen, videregives til Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte. Læs mere om Styrelsens behandling af personoplysninger på deres hjemmeside.
Som ansat i finanssektoren kan du søge støtte til efteruddannelse gennem Finanskompetencepuljen. Læs mere om puljen her.
Offentlige og private arbejdsgivere, som sender faglærte eller ufaglærte beskæftigede af sted i videreuddannelse eller opkvalificering, har ret til at få udbetalt jobrotationsydelse af jobcentret, når der samtidig ansættes en ledig som vikar for de beskæftigede. Læs mere på hjemmesiden for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Forbehold
Aalborg Universitet forbeholder sig retten til at undlade at igangsætte de uddannelser, fagpakker, moduler og enkeltfag, som er udbudt på hjemmesiden, på grund af utilstrækkelig søgning eller andre særlige omstændigheder.
Der tages forbehold for ændringer i deltagerbetalingen, indholdet i uddannelserne, afholdelsestidspunkt og -sted m.v.
Der tages desuden forbehold for fejl, mangler og ændringer i informationen på hjemmesiden.