Aalborg Universitet

Netværket Uddannelse og Formidling (NUF)

Tv-serien i det 21. århundrede

• 17.11.2022 Kl. 16:00 - 18:00

• Tilmelding nødvendig - oplys navn og arbejdsplads

• Dansk

• On location

17.11.2022 Kl. 16:00 - 18:0017.11.2022 Kl. 16:00 - 18:00

Dansk

On location

Deltagelse er gratis

Netværket Uddannelse og Formidling (NUF)

Tv-serien i det 21. århundrede

• 17.11.2022 Kl. 16:00 - 18:00

• Tilmelding nødvendig - oplys navn og arbejdsplads

• Dansk

• On location

17.11.2022 Kl. 16:00 - 18:0017.11.2022 Kl. 16:00 - 18:00

Dansk

On location

Om forleæsningen:

Tv-seriens evne til at stille skarpt på vigtige samfundsemner er blevet udviklet betragteligt de sidste tyve år. Med muligheden for at skabe stadigt mere komplekse fortællinger og nuancerede karaktertegninger har den amerikanske TV-seriebranche formået at tiltrække nogle af filmbranchens tunge navne i jagten på at fortælle nye historier. Men hvad er det for nogle temaer og diskussioner, som disse nyere serier er interesseret i, og hvilke fortællegreb bruger de?

Denne forelæsning optegner TV-seriehistoriens vigtigste udviklinger og fortæller både om den nyere amerikanske og danske tv-seriehistorie, men også især om de temaer og problematikker, som disse serier drejer sig om. Der er fokus på brancheforhold som fx distributions- og konkurrenceforhold og på hvilken rolle tv-markedet har for de nyere Tv-seriers udformning. Men samtidig er der især fokus på teksthistoriske og tekstanalytiske hovedpointer ift. centrale værker som fx The Wire og Orange is the New Black.

Forelæsningens indhold tones i retning af, at indholdet skal være direkte anvendeligt i undervisningssammenhænge. Således vil der være forslag til, hvordan man kan arbejde med tv-serier i fx gymnasieundervisningen og hvilke faglige fokuspunkter man evt. kan betone i undervisningssituationer og have med i undervisningsbeskrivelser.

Netværket Uddannelse og formidling (NUF)

Netværket Uddannelse og Formidling (NUF) er et uddannelsesnetværk, der dækker fagområderne Dansk, Engelsk og Tysk.

Netværket er et forum for viden- og erfaringsudveksling, hvor undervisere i den nordjyske uddannelsessektor kan komme på forkant med den nyeste forskning inden for litteratur, sprog, medier og kultur, og hvor forskere og undervisere på AAU kan få indblik i de krav og forventninger, der stilles til tidssvarende uddannelser og til de kandidater, der uddannes fra universitetet.

Læs mere om netværket her

Faktaboks

om forelæseren
Mikkel Jensen
Adjunkt ved Institut for Kultur og Læring
Ph.d. og cand. mag. i engelsk og historie

Kroghstræde 3, 2-218
9220 Aalborg Ø
mjensen@ikl.aau.dk
Årets underviser på HUM i 2021
Mikkel Jensen er tilknyttet uddannelsen i Engelsk, hvor han har kurser inden for amerikansk historie, historieteori og humanvidenskabelig teori samt et kursus i, hvordan man underviser i gymnasieskolen. Derudover vejleder han projekter om især amerikanske film og tvserier, som er en central del af hans forskningsfelt.