ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierAAU PlaySprog, kultur og historie

AAU Play - Sprog, kultur og historie

Her kan du finde korte videoforelæsninger, som relaterer sig til "Sprog, kultur og historie". Forelæsningerne er præsenteret af forskere fra AAU. Til hver video findes et opgavesæt, som kan downloades og bruges i undervisningen.

Forelæsning om "Ghettoer og rigmandskvarterer", Aalborg Universitet, AAU Play

Ghettoer og rigmandskvarterer

Ghettoer og rigmandskvarterer

Hvorfor og hvordan ender du i de grupperinger, som du hører til? Rolf Lyneborg Lund kigger på, hvordan sprogbrug og livsbetingelser kan diktere, hvor du kommer til at høre til og fortæller bl.a. om ’nabolagseffekter’. Samtidig giver Rolf også en kort introduktion til, hvordan vi arbejder indenfor sociologiens verden, hvor det bl.a. handler om at studere samfundets indvirkning på os som mennesker.

Har relevans for fagene:

Kulturforståelse, Samfundsfag