AAU Play - Samfund, psykologi og innovation

Her kan du finde korte videoforelæsninger, som relaterer sig til "Samfund, psykologi og innovation". Forelæsningerne er præsenteret af forskere fra AAU. Til hver video findes et opgavesæt, som kan downloades og bruges i undervisningen.

Forelæsning om "Unges mentale trivsel i præstationssamfundet", Aalborg Universitet, AAU Play

Unges mentale trivsel i præstationssamfundet

Unges mentale trivsel i præstationssamfundet

I de senere år har der været fokus på øget psykisk mistrivsel hos unge mennesker. Vi ser bl.a. hyppigere stress, angst og depression hos de 16-24 årige, og selvskade forekommer også mere. Hvad kan forklare den udvikling? I videoen giver Anders Petersen et bud på nogle af grundene. Anders’ forskning peger bl.a. på, at det voldsomme pres fra præstationssamfundet er hårdt for mange unge, og han kommer også ind på behovet for at give præstationssamfundet en mavepumper og begynde at give plads til tiltag som præstationsfrisættende rum.

Har relevans for fagene:

Dansk, Kulturforståelse, Psykologi, Samfundsfag