ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierAAU PlayMatematik, fysik og kemi

AAU Play - Matematik, Fysik og Kemi

Forelæsning om "Hvordan lægger man uendeligt mange tal sammen", Aalborg Universitet, AAU Play

Hvordan lægger man uendeligt mange tal sammen

Hvordan lægger man uendeligt mange tal sammen

De fleste ved, hvordan man lægger tal sammen. Skal man lægge mange tal sammen, kan det hurtigt blive udregninger, som mange er for dovne til at udføre. Alligevel vil de fleste med lidt vilje kunne regne sig frem til at 1+2+3+⋯+98+99+100=5050. Men hvad nu hvis man fortsætter i det uendelige? Giver det overhovedet mening at lægge uendeligt mange tal sammen, og hvis det gør, hvad er resultatet så? Og hvad nu hvis man vælger andre tal at lægge sammen? Benjamin viser, at det nogle gange giver mening, og andre gange ikke – og nogle gange kan resultatet være højst overraskende. Med det for øje viser Benjamin til sidst, hvilke matematiske anvendelser denne viden afføder.

Har relevans for fagene:

Matematik