ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierAAU PlayDesign, udvikling og teknik

AAU Play - Design, udvikling og teknik

Forelæsning om "Revner i fly- og vindmøllevinger", Aalborg Universitet, AAU Play

Revner i fly- og vindmøllevinger

Revner i fly- og vindmøllevinger

Vi flyver, vi kører i biler og nogle af os har måske også et surfboard. Fællesnævneren for alle tre er bl.a., at de er lavet af fiberkompositter. Men en anden fællesnævner er også, at de skal være sikre for os at bruge. Esben fortæller om, hvordan man kan sikre det ved at gennemgå de beregningsmetoder, der hjælper os til konstruere og bygge korrekt. Hvor meget hagl kan et fly holde til at flyve igennem, inden det går galt? I opgavesættet kan eleverne selv dykke ned i beregningerne og agere forskere.

Har relevans for fagene:

Design - Design og Arkitektur, Fysik, Matematik, Materialeteknologi, Statistik, Statistik og Styrkelære, Teknikfag - udvikling og produktion

Opgaver:

Hent opgavesæt
Hent excel-fil

Send en mail til elo@mp.aau.dk for at få tilsendt løsning på opgavesæt.