ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierAAU PlayBæredygtighed

AAU Play - Bæredygtighed

Forelæsning om "Oprensning af forurenet jord og grundvand", Aalborg Universitet, AAU Play

Oprensning af forurenet jord og grundvand

Oprensning af forurenet jord og grundvand

Forelæsningen vil, med udgangspunkt i én af Danmarks største generationsforureninger, forklare, hvordan kemiske oxidationsmidler kan bruges til at renseforurenet jord og grundvand. Kærgaard Klitplantage rummer en meget kompleks forurening sammensat af mange forskellige typer af stoffer, der blev deponeret lovligt i klitterne i en periode fra 1956-1973. For at nedbryde og fjerne forureningen skal oxidationsmidlerne pumpes ned i undergrunden og aktiveres til endnu mere kraftfulde radikaler, der kan angribe de deponerede klorerede opløsningsmidler, sovemidler, antibiotika osv. Kemien er kompleks og spændende, og vi forsker intensivt i forbedre og udvikle nye kemiske oxidationsmetoder til oprensning af fortidens synder.

Har relevans for fagene:

Bæredygtighed, Bioteknologi, Geovidenskab, Kemi, Naturgeografi