ForsideOm AAUProfilBæredygtighed

AAU og verdens nødvendige ambition

AAU og verdens nødvendige ambition

Antallet af mennesker er vokset til mere end det dobbelte i min levetid. Vi er i dag mere en 7,5 milliarder mennesker på kloden. Kombineret med den teknologiske udvikling og dens potentiale, betyder det, at for første gang i 4,6 mia. år er der én art på Jorden, som ikke bare øver en vis indflydelse på økologiske systemer, atmosfæren, havet etc., men som er den afgørende faktor bag ændringerne på Jorden. En af miljøvidenskabens pionerer, atmosfærekemikeren og nobelpristageren Paul Crutzen har kaldt den nye tidsepoke for Antropocæn: ”Menneskets nye tid”.

Derfor er der også en vis logik i, at alverdens lande og regeringer har opstillet 17 verdensmål for en bæredygtig jord. Det er en af de mest ambitiøse og vigtigste aftaler i verdenshistorien. Det er også en af de mest nødvendige. Hvis vi vil sikre, at fremtidige generationer får en sund verden at leve i, skal vi skabe en bæredygtig vækst og udvikling.

Men arbejdet med at nå verdensmålene er en enorm opgave, og vi løser den kun, hvis alle på kloden – regeringer, organisationer, erhvervsliv og enkeltpersoner – gør en indsats.

Her spiller ikke mindst universiteterne en altafgørende rolle. For det er på universiteterne, at vi udvikler nye teknologier, der kan hjælpe med at løse de helt store udfordringer, verden står overfor.

På Aalborg Universitet (AAU) har vi en særlig position, når det gælder om at medvirke til at løse samfundets konkrete problemstillinger. Og at samarbejde med partnere uden for universitetet er en naturlig ting for både AAU-forskere og AAU-studerende og har været det, siden de allerførste år i vores historie. Det er en del af vores DNA.

Det særlige DNA og engagement kan jeg mærke i forbindelse med verdensmålene for en bæredygtig udvikling. Der er allerede i dag rundt om på universitetet en masse overvejelser og aktiviteter i gang om, hvordan AAU bliver et verdensmålsuniversitet. Det skal vi fortsætte med, og vi skal spørge de studerende, hvordan vi skal blive Danmarks førende verdensmålsuniversitet.

Per Michael Johansen
Aalborg Universitet