Forskere kæmper for bedre styring af vand

Vand udgør en af de største udfordringer i verden. Nogle steder får for meget regn; andre steder for lidt. Drikkevand kan være forurenet eller være en mangelvare. Vand er ikke uden grund omdrejningspunktet i fire af FN’s verdensmål. Men vi udnytter ikke digitale teknologiers fulde potentiale i forhold til at optimere den nuværende styring af vand.

Forskere kæmper for bedre styring af vand

Det gør forskere fra Institut for Datalogi ved Aalborg Universitet noget ved i en række projekter, der alle har vand som hovedfokus.

I projektet CLAIRE, finansieret af VILLUM FONDEN , arbejder forskerne sammen med kolleger fra Institut for Byggeri, By og Miljø ved Aalborg Universitet på at forbedre mulighederne for at kontrollere vand i byområder og begrænse antallet og omfanget af oversvømmelser.

I DIREC-projektet Verifiable and Safe AI for Autonomous Systems bidrager forskere til at udvikle metoder og værktøjer, der skal styrke sikkerheden i såkaldt cyber-fysiske systemer, herunder vandsystemer. Projektet gennemføres i samarbejde med Aarhus Vand, HOFOR, Seluxit og Grundfos.

I begge projekter anvender forskerne UPPAAL Stratego, en videreudvikling af værktøjet UPPAAL, der bruges til at forbedre, validere og konstruere systemer. Værktøjet er udviklet på Institut for Datalogi i samarbejde med Uppsala Universitet og har mange anvendelsesmuligheder – fra styring af trafik- og gulvvarmesystemer til udvikling af bedre beslutningsværktøjer i forbindelse med COVID-19-pandemien.

Kontakt

• CLAIRE: Kim G. Larsen (PI), Thomas D. Nielsen og Jiri Srba fra Institut for Datalogi, Aalborg Universitet i samarbejde med Institut for Byggeri, By og Miljø
  • Verifiable and Safe AI for Autonomous Systems: Kim G. Larsen (PI) og Thomas D. Nielsen fra Institut for Datalogi, Aalborg Universitet i samarbejde med Aarhus Vand, HOFOR, Seluxit og Grundfos