AAU’s klimaplan skal bygges af ansatte og studerende

Lagt online: 07.06.2023

AAU skal være klimaneutral senest i 2045. Det er målet for AAU’s klimaplan, som ansatte og studerende for nylig var samlet for at komme med input til. Flere deltagere roste den inddragende proces og bakker op om, at alle på AAU skal bidrage til den grønne omstilling.

AAU’s klimaplan skal bygges af ansatte og studerende

Lagt online: 07.06.2023

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation. Fotos: Lasse Møller Badstue, AAU Kommunikation

33 ansatte og studerende var den 30. maj samlet til et kickoff-arrangement for AAU’s klimaplan AAU Innovate dannede rammen om dagen, der bød på oplæg og workshops, hvor deltagerne kom med input til de konkrete indsatsområder i klimaplanen.

- På AAU er vi optaget af at gøre en forskel og bidrage til at løse de store samfundsmæssige problemstillinger. Det gælder også i forhold til klimaet. Ledelsen har besluttet en ramme for indsatsen, men en plan gør det ikke alene, lød det i velkomsttalen fra universitetsdirektør Søren Lind Christiansen.

- For at nå i mål er det vigtigt, at det ikke bliver en indsats kun for de få, men at vi alle har en opmærksomhed på vores klimaaftryk, og på hvad vi kan gøre sammen for at nå målene. Dagens oplæg og workshop er endnu et skridt i den retning, tilføjede han.

AAU Update har talt med to af dagens deltagere om, hvad de fik ud af at være med – og hvad de synes om linjen, der er lagt for det videre arbejde med klimaplanen.

Lene Lykkegaard mener, at grøn omstilling og bæredygtighed bør tænkes ind i alle uddannelser på AAU. Den grønne omstilling er ikke et add on, men en integreret del af alles liv og arbejde, lyder argumentet.

En hjertesag

Både Lene Lykkegaard, projektleder på Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet (SSH), og Kristian Kongshøj, lektor på Institut for Politik og Samfund, havde meldt sig til kickoff-arrangementet, fordi de var nysgerrige på, hvordan AAU som organisation arbejder med klima og bæredygtighed.

Klima og bæredygtighed er en hjertesag for Lene Lykkegaard. Hun arbejder med Green Societies; en ambitiøs signaturindsats på SSH, der skal understøtte forskning, talentudvikling, sparring og videndeling på tværs af fakultetets forskningsmiljøer inden for grøn omstilling, klimaforandringer og bæredygtighed. For hende var det derfor oplagt at deltage i arrangementet.

- Både for at følge med i, hvordan vi på AAU som organisation arbejder med klimaudfordringerne og for at blive klogere på, hvordan vi i Green Societies kan spille aktivt ind i klimaplanen, fortæller Lene Lykkegaard.

Hun synes, hun fik et rigtig godt overblik over de forskellige indsatser, universitetet har sat i værk for at blive mere bæredygtige og imødegå klimaforandringer.

- Derudover fik jeg udvidet mit netværk og mødte nye mennesker, der også arbejder med og har en passion for den bæredygtige omstilling af vores organisation og vores samfund, siger Lene Lykkegaard.

Lektor Kristian Kongshøj mener, universitetssektoren bør bidrage mere til den bæredygtige omstilling og til løsningen af klimakrisen

Handling nødvendig nu

Lektor Kristian Kongshøj havde meldt sig til arrangementet, fordi han gerne ville vide, hvordan AAU allerede nu tænker og handler på klimaområdet.

- Jeg mener, det er vigtigt, at den akademiske ’branche’ ikke skal friholdes fra nødvendige ændringer og reduktioner. Fuldstændig ligesom store sektorer som landbrug, transport eller andre helt nødvendigt skal bidrage. Man kunne endog argumentere for, at vi burde gå foran, siger Kristian Kongshøj.

- Og så synes jeg generelt, at vi bredt i samfundet er for nølende med at diskutere de nye regler og retningslinjer, der skal lægge fundamentet for nye normer og vaner. Det er efterhånden tydeligt – også med rapporterne fra FN’s Klimapanel – at vi ikke alene kan forlade os på en teknologisk ’deus ex machina’, tilføjer han.

AAU’s egne eksperter aktive i arbejdet

Kristian Kongshøj er glad for, at der på kickoff-dagen var plads til at diskutere løsningsforslag og stille kritiske spørgsmål.

- Det forekommer mig, at AAU har lagt en meget ambitiøs plan med flere trin i en længere inddragelsesproces. Hvis ambitionerne lykkes bare noget af vejen, ville det måske stadig være flot. Det blev også understreget, at man faktisk har gjort en del ud af at trække på ’in-house’-kompetencer – og ikke eksterne konsulentfirmaer – til at beregne og komme med bud på planer. Det er fornemt, siger han.

Lene Lykkegaard er enig i, at inddragelse er vigtig i den fortsatte proces.

- Jeg synes, det er helt afgørende, at der er lagt en inkluderende og workshopbaseret linje i arbejdet, hvor medarbejdere og studerende bredt inviteres ind i workshops for at udvikle og brainstorme på de ni indsatsområder. Det er helt afgørende for, at vi lykkes med klimaplanen, at den forankres bredt, og at vi er mange, der føler ejerskab til den. Den grønne omstilling vedrører os alle, og vi kan kun lykkes, hvis vi alle bidrager, siger hun.