AAU skal have en klimastrategi: Vil du give dit besyv med?

Lagt online: 24.05.2023

AAU inviterer den 30. maj medarbejdere og studerende til at komme med input til en ny ambitiøs klimastrategi, som skal sikre, at universitetet når sit ambitiøse mål om klimaneutralitet i 2045. En gruppe af AAU’s førende klimaforskere har bidraget med de overordnede rammer og en procesplan for det videre arbejde mod en samlet klimahandleplan for AAU.

AAU skal have en klimastrategi: Vil du give dit besyv med?

Lagt online: 24.05.2023

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation

Aalborg Universitet (AAU) skal være klimaneutral senest i 2045. Sådan lyder et af de ambitiøse klimamål, som direktionen vedtog i 2021. Siden da har Campus Service og en håndfuld af AAU’s førende klimaforskere arbejdet på et udkast til en klimastrategi og det videre arbejde med at få den konkretiseret og ført ud i livet.

Nu er næste skridt i processen at få de studerende og ansattes input til klimastrategien, og universitetet holder derfor et kickoff-arrangement for klimastrategien tirsdag den 30. maj på AAU INNOVATE i Aalborg Øst. Her er studerende og ansatte inviteret til at deltage i den første af flere bebudede workshops, hvor man kan bidrage til ’AAU Klimastrategi 2045’.

Vigtigt med input fra ansatte og studerende

- AAU har en stærk forpligtigelse i forhold til klima og bæredygtighed. Vi laver viden for samfundet, både i form af forskning, kandidater og samarbejde med det omgivende samfund, og vi har dermed en unik rolle til at kunne føre an i omstillingen til et mere bæredygtigt samfund, siger Søren Løkke, der er lektor ved Institut for Planlægning.

Ambitionen er, at AAU’s klimastrategi skal være forankret i viden og føre til reelle forandringer. Universitetets stærkeste aktiv er mennesker, og derfor skal viden og indsigt fra studerende og ansatte udgøre strategiens og handlingsplanens hjørnesten.

Søren Løkke, lektor på Institut for Planlægning

Søren Løkke forsker i bæredygtig omstilling og er en af de AAU-forskere, som har været med til at udforme struktur og proces for det videre arbejde med AAU’s klimastrategi og -handleplan. I arbejdet har forskergruppen blandt andet hentet inspiration fra det svenske ’Climate Framework for Higher Education Institutions’ og fra klimahandleplaner og -strategier på Harvard og Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Fokus på hånd- og fodaftryk

Strategien og handlingsplanerne skal arbejde med universitetets ’fodaftryk’ i form af den klimabelastning, der kommer fra universitetets aktiviteter. Her handler det ifølge Søren Løkke både om at sikre, at universitetet kun bruger netop de ressourcer, der er nødvendige – såvel som at universitetet kan blive et ’living lab’, hvor studerende og ansatte kan afprøve og demonstrere innovative løsninger.

Strategien skal også indeholde såkaldte ’håndaftryk’, som særligt fokuserer på de bidrag til bæredygtig udvikling, der kommer fra forskning, kandidater og samarbejder.

- Det betyder, at AAU målrettet skal understøtte, forskning, undervisning og eksternt samarbejde, der bidrager til både klimareduktioner og bæredygtig udvikling, siger Søren Løkke.

Den gennemgående filosofi er, at strategien og handlingsplanerne skal bygge på en stærk involvering og aktivering af både studenterprojekter og forskningsviden. Ambitionen er at skabe en levende strategi i stærk synergi med principper og praksis i problem baserede læring, tilføjer han.

Arbejdet med klimastrategien kommer til at foregå hen over dette forår og efterår, og direktionen skal efter tidsplanen godkende et første udkast til klimastrategien i december.

Tilmelding:

Du kan læse mere om og tilmelde dig kickoff-arrangementet her

AAU’s klimamål

• AAU har reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 (ift. indeks 1990)
  • AAU er klimaneutralt senest i 2045
  • AAU vil bidrage til, at Danmark bedst og billigst kan opfylde målsætningen om de 70 procent i 2030 og klimaneutralitet senest i 2045 samt arbejde for, at det bliver teknologisk, organisatorisk og menneskeligt muligt at skærpe disse målsætninger yderligere.

Læs mere om AAU’s klimamål her

Tidsplan for det videre arbejde med ’AAU Klimastrategi 2045'

› Kickoff-arrangement for klimastrategi – maj