AAU’s 50-års jubilæum fejret i Musikkens Hus: Her er highlights fra ceremonien

Lagt online: 19.04.2024

Universitetets enorme betydning for udviklingen af Nordjylland var omdrejningspunktet i taler og indslag, da H.M. Dronning Mary, politikere, erhvervsliv samt danske og internationale samarbejdspartnere fredag den 19. april var indbudt til fejring af Aalborg Universitets 50-års jubilæum.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation og Public Affairs
Fotos: Hans Ravn

Den røde løber var rullet ud, flagene hejst og festtøjet fundet frem, da Musikkens Hus i Aalborg fredag den 19. april dannede rammen om den ceremonielle fejring af Aalborg Universitets 50-års jubilæum. Blandt de cirka 750 deltagere i ceremonien var blandt andre H.M. Dronning Mary, uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M), politikere og samarbejdspartnere fra erhvervsliv og universitetsverdenen.

AAU afgørende for nordjysk transformation

AAU’s bestyrelsesformand, André Rogaczewski, bød velkommen og understregede i sin tale den afgørende betydning, universitetet har haft for udviklingen af Nordjylland.

”På et halvt århundrede har universitetet været med til at transformere en hel landsdel. Uden det her sted er jeg sikker på, at Aalborg ikke var det fremtidssikrede og fantastiske by, vi kender i det i dag. Og AAU er blevet et forbillede for universiteter i hele verden, når det gælder koblingen til erhvervslivet og relevansen for samfundet,” lød det fra bestyrelsesformanden.

Rektor Per Michael Johansen på scenen
Det er mennesker, der skaber historien og kæmper for den, lød det i talen fra rektor. Han rettede i sin tale en stor tak til de medarbejdere, forskere og studerende, som gennem tiden har været med til at præge AAU
Foto: Hans Ravn

Rektor Per Michael Johansen stod for ceremoniens åbningstale. Han pointerede, at AAU’s jubilæum er en konsekvens af, at en række mennesker tilbage i 60’erne lagde alle kræfter i for, at borgerne i det nordjyske skulle kunne leve på samme niveau som resten af landet. Udvikling, velfærd og det gode liv skulle også komme nordjyderne til gavn.

”Nøglen til den udvikling og det gode liv var mere viden. Ikke hvilken som helst viden, men viden på højeste niveau, og en viden der rakte ud og gav liv til verden udenfor universitetet,” sagde rektor.

Ny rapport sætter tal på AAU’s værdi for Nordjylland

Lige siden indvielsen i 1974 har det været AAU’s raison d’être at frembringe viden på højeste niveau, og at få denne viden til at leve gennem uddannelse af unge mennesker og samarbejde med omverdenen.

Universitetets betydning blev gjort kontant og konkret, da rektor refererede til en ny rapport fra IRIS Group. Den estimerer, at betydningen af universitetets vidensproduktion og tilstedeværelse i regionen har en årlig værdi af mere end otte milliarder kroner.

”Og tænk! Det er kun det, vi kan måle. Så er der alt det andet vigtige, som ikke rigtig kan måles: Særligt dannelsen af den frie og kritiske tankegang,” lød det fra rektor.

Johannes Langkilde interviewer uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund
Ordstyrer og journalist Johannes Langkilde i samtale med uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund på scenen
Foto: Hans Ravn

Minister: Vi har brug for viden for at løse de store samfundsudfordringer

Aftenens ordstyrer var journalist Johannes Langkilde, og han styrede ceremonien med nordjysk ro og lune.

Johannes Langkilde interviewede uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) på scenen. Han spurgte blandt andet ind til regeringen og ministerens eget bud på, hvordan verdens store udfordringer skal løses. Ministeren svarede, at der ikke er én enkelt løsning på de vilde og komplekse udfordringer, verden står over for, som fx klimakrisen, børn og unges mistrivsel og misinformation på internettet.

- Det kan selvfølgelig være lidt overvældende med sådanne gigantiske kriser, men vi må tage et problem ad gangen. Løsningen hænger selvfølgelig sammen med internationalt samarbejde, hvor vi læner os op ad ligesindede lande, som vi kan løse problemerne sammen med. Vi kan fx ikke løse klimakrisen  alene. Noget andet er selvfølgelig også at kigge ind i uddannelse og videnskaben. Vi har brug for ny viden og teknologier – fx til den grønne omstilling, sagde Christina Egelund.

Priser og hyldest til forskere og studerende

Efter Johannes Langkildes samtale med ministeren, blev universitetets fem nye æresdoktorer promoveret, og der blev uddelt en række priser – Det Obelske Familiefonds Undervisningspris, Spar Nord Fondens Forskningspris og NOVI Legatet.

Læs artikel om de fem æresdoktorer

Læs artikel om Det Obelske Familiefonds Undervisningspris 2024

Læs artikel om Spar Nord Fondens Forskningspris 2024

Læs artikel om NOVI Legatet 2024

Efter ceremonien var der reception og middag. Aftenen blev rundet af med livemusik i loungen.

Se billeder fra dagen nedenfor:

Mere information om AAU's 50-års jubilæum

Aalborg Universitet fejrer i år sit 50-års jubilæum ved forskellige lejligheder.

Den 31. maj er universitets ansatte og studerende inviteret til en stor jubilæumsfest i Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC).

Nåede du ikke at købe billet til Universitetsfesten?
Helaftensbilletterne er revet væk, men det er stadig muligt at købe billet til festens musikprogram (dvs. uden middag). Disse billetter giver adgang til festen i AKKC fra kl. 21.

Køb din billet her

Læs mere om 50-års jubilæet her