ForsideUddannelseMød AAUIT Camp

IT Camp fik Sandra til at droppe sabbatår

For Sandra var der ingen tvivl. Hun skulle direkte videre fra gymnasiet til Aalborg Universitet for at læse Datalogi. Sabbatår var ikke længere på tale og det var der en god grund til; IT Camp.

IT Camp fik Sandra til at droppe sabbatår

”IT Camp gav mig mulighed for at blive klogere på de muligheder, teknologien giver os. Jeg gik i en gymnasieklasse, hvor pigerne ikke var interesserede i IT og matematik. Derfor var det rart at møde piger på min alder, med de samme overvejelser”, fortæller Sandra, som læser Datalogi.

”Sociale arrangementer om aftenen skabte et hyggeligt socialt miljø, hvor man kunne lære de andre piger bedre at kende. Det var også rart at opleve, hvordan studiemiljøet adskiller sig fra gymnasiet. Det betød, at jeg turde starte på studiet med det samme efter gymnasiet, da undervisningsmetoden alligevel adskiller sig en del,” fortæller Sandra.

IT Camp skaber ikke kun et godt indblik i IT-uddannelserne, men også i livet som universitetsstuderende. Deltagerne får på campen opbygget nye netværk blandt jævnaldrende og rollemodeller inden for IT.

"Jeg kan klart anbefale IT Camp, hvis man er interesseret i IT, da det er en god mulighed for at få et indblik i IT-verdenen og dermed afklaring på, om en karriere inden for IT er noget for en. Jeg blev selv afklaret med, at jeg vil noget inden for IT. Ikke hvilken specifik uddannelse, men selv den slags afklaring er rar og vigtig at få ud af IT Camp”, afslutter Sandra Pedersen.

For Sandra afgjorde IT Camp ikke hendes studievalg. Hun fik i stedet en afklaring på at hun skulle læse en IT-uddannelse - og at sabbatår ikke længere var aktuelt. Erfaringerne fra IT Camp, der varer tre dage, fik overbevist Sandra om, at livet som universitetsstuderende – og IT-uddannelserne ikke er så skræmmende, som hun havde haft en forestilling om. Derfor var der ingen grund til at vente med at søge ind på universitetet.

FAKTA: IT Camp

• IT Camp er en af mange indsatser, der skal gøre det mere attraktivt for kvinder at søge optagelse på en IT-uddannelse og derved skabe mere faglig og kønslig diversitet. Det er vigtigt, at hele talentmassen på en ungdomsårgang bliver opmærksomme på de muligheder IT-uddannelserne åbner.
  • IT Camp giver deltagerne indblik i eksempelvis de anvendelsesorienterede, den menneskelige og samfundsmæssige værdi, som IT-uddannelserne har. Dette hjælper med at aflive nogle af de barrierer og fordomme, der knytter sig til IT-uddannelserne.
  • IT Camp 2024 bliver afholdt den 9.-11. maj på Aalborg Universitet.