SUND indstiller professor i klinisk sygepleje til æresdoktorgrad på AAU

Lagt online: 20.03.2023

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet indstiller Alison Kitson, Flinders University, Australien, til æresdoktor på AAU

SUND indstiller professor i klinisk sygepleje til æresdoktorgrad på AAU

Lagt online: 20.03.2023

Publiceret af Lone Bechmann, SUND Dekansekretariat

Professor Alison Kitson forsker i effekten af den kliniske sygepleje i forbindelse med pleje og behandling af hospitalsindlagte patienter, og hun er internationalt førende inden for sit felt. Forskningen har fokus på ’Fundamentals of Care’, der blandt andet har dokumenteret en helt afgørende positiv effekt af sygepleje baseret på kontinuitet, personcentrering og et højt niveau af faglighed.

Klinisk Institut og Forskningsenhed for Klinisk Sygepleje har et omfattende forskningssamarbejde med Alison Kitson og Flinders University og har siden 2013 haft forskere som henholdsvis ph.d. og post docs i klinisk sygepleje på gæsteforskerophold. Samarbejdet er i høj grad baseret på begrebsrammen ’Fundamentals of Care’, en begrebsramme for sygepleje, udviklet af Alison Kitson og en international forskergruppe under International Learning Collaborative (ILC).

Professor i Klinisk Sygepleje, Mette Grønkjær, der også er programleder ved et af ph.d.-forskerskoleprogrammerne ved AAU, glæder sig i allerhøjeste grad over indstillingen af Alison Kitson til æresdoktorgraden:

- Det er helt fantastisk, at Alison Kitson udnævnes som æresdoktor ved AAU. Det er en stor anerkendelse, der cementerer betydningen af forskning i klinisk sygepleje. Sundhedsvæsenet afhænger af dygtige sygeplejersker, der leverer pleje af høj kvalitet – og det kræver patientnær forskning. Det mangeårige samarbejde med Alison Kitson og hendes kollegaer i Australien har været afgørende for, at AAU har opnået en førende position inden for sygeplejeforskning nationalt og internationalt. Alison Kitson er således et mønstereksempel på, hvordan en international forsker har bidraget og fortsat bidrager til et for AAU vigtigt forskningsområde på meget fornem vis.

Den officielle udnævnelse af Alison Kitson finder sted i forbindelse med AAU’s årsfest den 21. april 2023.

Kom til temadag med Alison Kitson den 19. april 2023

Klinikere og andre interesserede er velkomne til temadag med Alison Kitson den 19. april fra 12.30 til 15.00 på Aalborg Universitetshospital. For tilmelding og mere information klik her

Om Alison Kitson

Professor Alison Kitson er vice president and Executive Dean på College of Nursing and Health Sciences, Flinders University, Australien. Honorary Prof. Faculty of Health Sciences Oxford Brookes University, UK. Associate Fellow, Green Tem-pleton College, University of Oxford, UK og adjungeret professor ved Klinisk Institut, Aalborg Universitet.

Alison Kitson har publiceret mere end 197 videnskabelige artikler, har et h-index på 40 og er citeret 9.210 gange.

Kontaktoplysninger

Mette Grønkjær