Støtte af store børns og unges fysiske aktivitet i almene boligområder

Samskabelse er omdrejningspunktet

Støtte af store børns og unges fysiske aktivitet i almene boligområder

Samskabelse er omdrejningspunktet

Næsten 1 mio. danskere lever i almene boligområder. 18,9% er under 18 år. Sundhedsudfordringerne i disse områder er store og oversete. Sammenlignet med den øvrige befolkning har dobbelt så mange fra denne befolkningsgruppe dårligt helbred, og flere børn og unge er overvægtige. Forskere fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi arbejder derfor på at forbedre denne sundhedssituation ved hjælp af en række forebyggende indsatser omkring fysisk aktivitet og trivsel. Indsatserne bliver udviklet i et tværsektorielt samarbejde mellem forskere, kommuner, boligforeninger, idrætsforeninger samt de unge og deres familier og tager dermed højde for hele den komplekse sociale kontekst, børnene og de unge befinder sig i.

Link til projektet

Mere information

Sine Agergaard, professor MSO, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, sine@hst.aau.dk