Nyhed
Stort engagement til udviklingen af den nye PBL-enhed
Lagt online: 26.03.2021

Nyhed
Stort engagement til udviklingen af den nye PBL-enhed
Lagt online: 26.03.2021

Stort engagement til udviklingen af den nye PBL-enhed
Nyhed
Lagt online: 26.03.2021
Nyhed
Lagt online: 26.03.2021
Af Jeannette Bylov, journalist, AAU Kommunikation
I går torsdag afviklede styregruppen bag PBL-projektet en digital workshop på tre timer for at få input til, hvordan der bliver skabt det bedste udgangspunkt for den nye PBL-enhed. Tilmeldingen til workshoppen er gået over al forventning og trods de sædvanlige afbud i sidste sekund, endte 100 medarbejdere med at deltage i dagen. Flere har skrevet, at de gerne ville have bidraget, hvis det havde passet ind i øvrige opgaver.
- Det er meget glædeligt, at der blandt ansatte på universitetet er stor interesse og engagement i forhold til vores læringsmodel PBL, og at mange vil bidrage til at sikre de bedste forudsætninger for den PBL-enhed ved at give styregruppen viden og input til at få den godt fra start, udtaler dekan Henrik Halkier.
På workshoppen blev deltagerne introduceret for de foreløbige tanker om den nye PBL-enheds funktioner, aktiviteter og organisering. Forinden havde styregruppen haft en række dialogmøder med repræsentanter for de faglige miljøer samt institut- og studieledelserne.
Workshoppen blev organiseret ud fra tre temaer, der åbnede op for drøftelser om muligheder og opmærksomhedspunkter ved den nye PBL-enhed. Drøftelserne foregik i gruppesessions, hvor deltagerne skulle notere deres input på Padlet undervejs. Styregruppens medlemmer - dekan Henrik Halkier, dekan Henrik Pedersen, dekan Rasmus Antoft og universitetsdirektør Søren Lind Christiansen - fik travlt med at besøge de mange grupper og lytte med på de spændende snakke undervejs. Til sidst blev der samlet op i plenum.
Organisering af tværgående PBL-forskningsaktiviteter
Synergi mellem forskning og pædagogisk praksis
Synergi mellem forskning og pædagogisk udvikling, herunder digitalisering
Der var underliggende spørgsmål til temaerne, der skulle hjælpe grupperne i gang. Grupperne fik ansvaret for at notere deres pointer undervejs på Padlets.
- Det er utroligt positivt, at vi indtil videre i processen de seneste måneder kun har mødt opbakning og konstruktive løsninger. Der var god energi på workshoppen, og der er mange, der gerne vil bidrage, ikke mindst når enheden engang er etableret. Vi har fået mange positive tilbagemeldinger om, at vi har fat på de rigtige grundtanker om, hvordan enheden kan konstrueres. Vi har fået nuanceret og trykprøvet vores oplæg - nu går vi et skridt videre med at få udfoldet og beskrevet modellen yderligere, fortæller dekan Henrik Halkier.
Har man ikke haft mulighed for at deltage i workshoppen, fortsætter involveringen nogle dage endnu.
I perioden fra den 26. marts til og med onsdag den 31. marts er der åben for, at interesserede kan give input til PBL-projektet via Padlet. Her vil de tre temaer for workshoppen også fremgå. Alle er meget velkomne til at benytte muligheden og byde ind med gode idéer og synspunkter.