Nyhed
SSH-dekan: Trolling og trusler på sociale medier er et stigende problem
Lagt online: 02.02.2022

Nyhed
SSH-dekan: Trolling og trusler på sociale medier er et stigende problem
Lagt online: 02.02.2022

SSH-dekan: Trolling og trusler paa sociale medier er et stigende problem
Nyhed
Lagt online: 02.02.2022
Nyhed
Lagt online: 02.02.2022
Af Caroline Egeberg Jochumsen, AAU Kommunikation.
Året er 2022. Grøn omstilling, teknologi og digitale løsninger er nøgleord i en ny hverdag. I takt med teknologiens udvikling bliver vi tvunget til at adoptere nye måder at tænke og gøre ting på. Benzin bliver til brint. Print bliver digitalt. Det nye sort er grønt.
Som universitet har vi to kernefunktioner; undervise og uddanne vores studerende samt skabe viden for verden gennem forskning. To centrale funktioner, der understreger vigtigheden i vores fælles arbejde.
Og netop målsætningen om at skabe Viden for Verden gør, at viden skal formidles. Forskning skal inspirere, aktivere, forandre og ikke mindst deles. Og i 2022 foregår delingen i høj grad online
Fordelene er mange ved sociale medier; gratis markedsføring, nem adgang til store netværker, differentiering af indhold samt muligheden for at nå en bredere og mere målrettet målgruppe på én og samme tid.
Dog er der den seneste tid kommet et øget fokus på negative sider ved brugen af sociale medier. Kommunikationen er mere direkte og til tider direkte ubehagelig. Den hårde tone er på mange måder mere socialt acceptabelt online, og truende sprogbrug og chikane ses i stigende grad. Særligt når det kommer til mere sensitive emner. En tendens der desværre ikke er fremmed på AAU.
- En afdækning af trolling og andre former for online chikane og trusler rettet mod forskere på AAU viser, at det desværre er et stigende problem. Vi ved, at det har fået flere især yngre forskere til at overveje egen deltagelse i den offentlige debat eller helt at trække sig fra den. Det gælder især blandt vores køns- og migrationsforskere. Det er en meget bekymrende udvikling, da disse angreb på navngivne AAU-forskere og forskningsmiljøer ikke alene udgør en alvorlig trussel mod ytringsfriheden, men også mod forskningsfriheden og dermed vores demokrati, lyder det fra dekan Rasmus Antoft, Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet.
Online formidling kan være et minefelt og for at klæde forskerne bedst muligt på til at navigere i det, har AAU udarbejdet en procedure for håndteringen af uhensigtsmæssig adfærd.
For når debatten først ruller med usaglighed, misinformation, vrede og frustration, kan det være svært at stoppe den igen. Derfor er den bedste løsning at lære, hvordan man identificerer og forebygger disse potentielt kritiske situationer.
- Udarbejdelsen af en procedure for håndtering af utryghedsskabende adfærd på de sociale medier er et vigtigt og nødvendigt forebyggelsesmæssigt tiltag, ligesom kurser i håndtering af chikane i det offentlige digitale rum. Fra ledelsens side ønsker vi både at beskytte vores forskere mod personangreb og understøtte dem i at blive klædt endnu bedre på til at navigere, når de bliver udsat for trolling, chikane eller trusler online. Ligeledes ønsker vi at sende et klart signal om, at AAU ikke vil acceptere grænseoverskridende adfærd – hverken online eller i fysiske situationer, siger Rasmus Antoft.
For at imødekomme dette har AAU udarbejdet en online guide til håndtering af digitale konflikter, samt afholder et kursus med samme fokus.
Kurset, som finder sted tirsdag 19. april, afholdes af Katrine Thielke, en af Danmarks førende eksperter i trolling, shitstorms og håndtering af digitale konflikter. Hun underviser på KU som ekstern lektor, på DMJX i sociale medier og har skrevet flere bøger om emner.
Du kan finde mere information om hende og tilmelde dig kurset her.
Den digitale guide kan bruges som en støtte både til forskere og ledere med en step-by-step guide til håndtering af onlinetrolde. Yderligere finder du gode råd til konfliktnedtrapning, samt til hvordan man lærer at styre sit eget digitale rum.
Den digitale guide kan findes via AAU Kompetenceudvikling på aau.dk eller direkte via link her.