Socialt marginaliserede mænds oplevelser og opfattelser af sundhed

Viden om deres forhold til sundhed kan medvirke til at forbedre sundhedsindsatserne

Socialt marginaliserede mænds oplevelser og opfattelser af sundhed

Uopfyldte sundhedsbehov blandt marginaliserede borgere har været stigende i de seneste år, hvilket er bekymrende ud fra et folkesundhedsperspektiv. Dette gælder især socialt marginaliserede mænd, der kan have svært ved at forstå og navigere i det komplekse, fragmenterede og sektoropdelte sundhedssystem. Disse mænd har adskillige sundhedsudfordringer, blandt andet på grund af alkoholforbrug, tobaksrygning og mangel på fysisk aktivitet. Et etnografisk studie, baseret på 200 timers observationer og 25 interviews med socialt marginaliserede mænd i alderen 45-65 år viste, at mænds sundhedsopfattelser er tæt forbundet til deres hverdagsliv, og det, der gør livet værd at leve – fx deres mulighed for at deltage i hverdagsaktiviteter som at komme ubesværet rundt og at være i stand til at arbejde. Forskningsprojektet bidrager med vigtig indsigt i, hvordan mændenes opfattelser og adfærd omkring sundhed er forankret i deres hverdag; viden, der kan bruges til at forbedre sundhedsindsatserne overfor denne gruppe.

Link til projektet

Mere information

Mette Grønkjær, Klinisk professor, Klinisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, metteg@dcm.aau.dk