Gymnasieopgaver

Gymnasieopgaver

Magnus-effekten på roterende tennisbold

Institut for Energi

Kort beskrivelse af aktiviteten: Når et sfærisk objekt som en tennisbold spinner hurtigt, vil den blive påvirket af Magnus-effekten. Dette vil ændre retningen på tennisboldens bane, hvilket udnyttes af mange tennisspillere. I dette eksperiment kan kraften som generes på grund af Magnus-effekten måles som funktion af rotationshastigheden og vindhastigheden i vindtunnellen.

thumbnail

SRP-dag på AAU Energi

SRP-dag på AAU Energi

Faglig relevans: Aktiviteten falder primært ind under fysik.

Nøgleord: Aerodynamik, Magnus-effekten.

Forberedelse: Manual til vindtunnel kan sendes på forhånd, hvis det ønskes.

Tidspunkter for besøget: Næste SRP-dag afholdes i efteråret 2024.

Besøgets varighed: En halv dag.

Mødested: Besøget afholdes på campus i Aalborg. Konkret mødested aftales med kontaktperson.

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk - Henrik Sørensen, AAU Energi

Detaljeret beskrivelse: Figurerne viser vindtunnellen og en tennisbolden placeret i vindtunnellens testsektion. Billedet nederst i højre hjørne er en visualisering af flowet omkring tennisbolden lavet ved at tilføre røg til vindtunnellen

Det vil være en af ovenstående kontaktpersoner, der assisterer eleven/eleverne i forsøgene. Der vil være mulighed for at købe mad i AAU kantinen, men der kan også med fordel medbringes madpakke.

thumbnail

AAU Laboratorie - Energi