Gymnasieopgaver
Musik er også matematik

Gymnasieopgaver
Musik er også matematik

Gymnasieopgaver
Gymnasieopgaver
Kort beskrivelse af aktiviteten: Et musikstykke kan som bekendt repræsenteres i form af en nodebaseret beskrivelse, hvor de enkelte noder indikerer, hvilken tone der skal spilles, hvornår og hvor længe. Et nodeark kan derfor opfattes som et koordinatsystem, der har tid ud ad -aksen og frekvens op ad -aksen. Relationen mellem tid og frekvens er således vigtig at kende i forbindelse med musikudøvelse, men det er faktisk lige så interessant at overveje, hvordan et nodeark genereres, og om denne transskribering eventuelt kan automatiseres med udgangspunkt i et stykke fremført musik.
Svaret findes i en grundlæggende matematisk teori, som blev formuleret af franskmanden Jean-Baptiste Joseph Fourier helt tilbage i starten af 1800-tallet. Fourier fandt ud af, at en vilkårlig periodisk funktion, som i princippet kunne være et ganske kort udsnit af et musik-signal, kan udtrykkes som en uendelig sum af skalerede trigonometriske funktioner (cosinus og sinus), hvor skalerings-faktorerne kendes som Fourier-koefficienterne. Disse repræsenterer ”mængden af” forskellige frekvenser i signalet og kan derfor, med passende tolkning, betragtes som noderne i et nodeark.
Faglig relevans:
Forberedelse: Der udleveres materiale vedr. relevante matematiske teorier og metoder, samt forslag og instruktion til, hvordan praktiske eksperimenter kan udføres og hvordan indhøstede resultater kan tolkes og præsenteres.
Udbytte:
Maks. antal personer: 50 elever.
Besøgets varighed: 12:00-15:00.
Mødested: Info kommer senere.
Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk, Flemming Christensen og Peter Koch, Institut for Elektroniske Systemer.
Tilmelding åbner snart
Tilmeldingen til de faste SRP/SOP-dage åbner i slutningen af august.