Gymnasieopgaver
Hvor er robotten? – Positionsbestemmelse for selvkørende systemer

Gymnasieopgaver
Hvor er robotten? – Positionsbestemmelse for selvkørende systemer

Hvor er robotten? – Positionsbestemmelse for selvkørende systemer
Gymnasieopgaver
Gymnasieopgaver
Kort beskrivelse af aktiviteten: Selvkørende robotter er ikke længere science fiction – de bruges allerede i landbrug, sundhedsvæsen, industri og rumfart. Men hvordan ved en robot egentlig, hvor den er? I denne aktivitet undersøger eleverne, hvordan man matematisk og fysisk kan bestemme en robots position, når den bevæger sig rundt i et ukendt miljø.
Eleverne arbejder med grundlæggende begreber inden for kinematik, sensorer, og modellering af bevægelse, og de bliver introduceret til nogle af de teknikker, som bruges til navigation – fx dødmandsnavigation, GPS og sensorfusion. Aktiviteten kombinerer teori med praksis og giver eleverne indsigt i, hvordan avanceret teknologi bygger på velkendte faglige principper.
Faglig relevans:
Forventet niveau: Matematik eller fysik (A niveau) samt at kunne læse og forstå engelske kilder.
Nøgleord: Selvkørende robotter, navigation, hospitalsrobotter, smarte lagre, rover, bevægelsesmodellering.
Forberedelse: Ingen forudgående opgaver. Aktiviteten indeholder en introduktion til centrale begreber.
Udbytte:
Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktpersonen.
Maks. antal personer: Op til 10 personer ad gangen.
Besøgets varighed: En dag.
Mødested: Aftales med kontaktpersonen.
Kontaktperson: gymnasieportalen@aau.dk Jan Dimon Bendtsen, Institut for Elektroniske Systemer