Spring til indhold
ForsideSamarbejdeTilbud til gymnasierBesøg på AAUInstitut for Matematiske Fag

Besøg

Kvaternioner og rotationer - og en fjerde gimbal til jul

Institut for Matematiske Fag

Besøg

Kvaternioner og rotationer - og en fjerde gimbal til jul

Institut for Matematiske Fag

Kort beskrivelse af aktiviteten: 105 timer og 30 sekunder inde i Apollo 11 missionen, to timer efter Armstrong og Aldrin var landet på månen med The Eagle, sagde Mike Collins (som var blevet i Columbia) til Houston: "How about sending me a fourth gimbal for Christmas."
Han havde været tæt på "gimbal lock" og ønskede sig kvaternioner - en fjerde koordinat til rotationer. Computerspilsprogrammører bruger kvaternioner, når de skal beskrive rotationer; det er m.a.o. et topmoderne anvendelsesområde for matematik, der var gået lidt af mode.

Karakter af besøgets indhold: Foredrag og opgaveregning.

Faglig relevans: Matematik.

Nøgleord: Rotationer beskrevet med vinkler og retning. Trigonometri. Kvaternioner.

Forventet niveau:  3g A-niveau

Forberedelse: Hvis eleverne har hørt om komplekse tal inden, vil foredraget tage udgangspunkt i dette. Ellers er forudsætningerne primært noget matematisk modenhed som opnås på 3g A-niveau.

Udbytte: Nye idéer og spørgsmål. Mulighed for anvendelse i spilprogrammering efterfølgende.  Matematikhistorisk perspektiv – Hamilton og kvaternioner.

Maks. antal personer: Hvis der er lærere, som kan hjælpe med opgaver, er 50-100 ok. Ellers maks 30.

Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson

Besøgets varighed: 2-4 timer alt efter, om der ønskes opgaveregning.

Mødested: Skjernvej 4a eller efter aftale med kontaktperson

Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk  Lisbeth Fajstrup, Institut for Matematiske Fag

Detaljeret beskrivelse /Bilag:  Matematikbloggen http://blog.math.aau.dk/2016/03/11/hvorfor-er-der-kvaternioner-i-mit-computerspil/ NASA https://www.hq.nasa.gov/alsj/gimbals.html  og http://apollo11.spacelog.org/04:08:59:35/#log-line-377975