Besøg
Udsathed og affekt i litteratur og medier

Besøg
Udsathed og affekt i litteratur og medier

Udsathed og affekt i litteratur og medier
Besøg
Besøg
Kort beskrivelse af aktiviteten: Samtidig med, at Danmark år efter år ligger i toppen af globale lykkemålinger, er udsathed et voksende problem. Især mistrivsel blandt unge er et tema, der tiltrækker nyhedsoverskrifter og vækker debat. På kurset tager vi udgangspunkt i en diskussion af hvad det vil sige at være udsat og hvilke forskellige måder man kan være det på. Med inddragelse af aktuel litteratur om emnet diskuterer vi forskellen på klassiske forståelser af udsathed, der søger forklaringer i ulige fordelinger af social, kulturel og økonomisk kapital, og nyere forståelser af udsathed som et bredere fænomen, der potentielt kan ramme alle unge. Litteraturen og medierne bidrager til disse forståelser ved at fremhæve oplevelsesdimensionen af udsathed og kompleksiteten i denne oplevelse.
Vi fokuserer på to genrer, hvor udsathed især er blevet tematiseret: Reality-dokumentaren (Prinsesser fra blokken, Syg Ungdom, Udsat m.fl.) og bestseller-digtsamlingen (Glenn Bechs Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Christina hagens Pow Pow Pow, Caspar Erics Nye balancer).
Tilsammen skaber de to genrer et helhedsperspektiv på unges udsathed ved at belyse den fra såvel ydre som indre perspektiver. På baggrund af korte teoretiske introduktioner fokuserer vi i behandlingen af dokumentarserierne og digtsamlingerne på deres affektive potentiale: På, hvordan de aktiverer affekter og giver dem en retning. Og på, hvilket forandringspotentiale der er i at fremkalde affektiv resonans hos seerne/læserne.
Faglig relevans: Dansk, Samfundsfag
Nøgleord: Udsathed, unge, affektteori, reality-dokumentarer, digte
Forventet niveau: Kan tilpasses alle niveauer i gymnasiet
Forberedelse: Ingen forberedelse påkrævet.
Udbytte: Eleverne vil få indsigt i og være med til kritisk at reflektere over en kompleks og samfundsrelevant problemstilling, som tematiseres i en række forskellige medieudtryk. Det særlige fokus på reality-dokumentar og bestsellerdigtsamlinger giver desuden indsigt i forskellige genrers særlige potentiale i behandlingen af komplekse identitetsmæssige problemstillinger. Gennem aktiv deltagelse får eleverne både mulighed for at øve analyse af forskellige genrer og få selvrefleksiv indsigt i en problemstilling, der er særlig relevant for deres målgruppe.
Maks. antal personer: Besøget kan tilrettelægges efter antal. Dog minimum 10 personer.
Tidspunkter for besøget: Aftales med kontaktperson.
Besøgets varighed: 5-7 timer (afhængig af deltagere)
Mødested: Aftales med kontaktperson.
Kontaktperson: gymnasieportalen@adm.aau.dk – Jens Lohfert Jørgensen, Lektor, Institut for Kultur og Læring. Louise Brix Jacobsen, Lektor, Institut for Kultur og Læring.