Spring til indhold
Forside

Nyhed

Sådan spiller sociale medier en rolle i nordiske børn og unges hverdagsliv

Den udbredte digitalisering i de nordiske lande spiller en vigtig rolle i børn og unges hverdagsliv. Nordiske børn og unge er ikke kun blandt de første til at komme på sociale medier; de er også blandt dem, der bruger platformene mest. Men hvilke områder af deres hverdagsliv bliver påvirket af sociale medier? Det har de to eksperter i børn og unges brug af sociale medier, lektor Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitet og lektor Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet, set nærmere på og giver her bud på fire områder, hvor påvirkningen fra sociale medier er tydelig.

Nyhed

Sådan spiller sociale medier en rolle i nordiske børn og unges hverdagsliv

Den udbredte digitalisering i de nordiske lande spiller en vigtig rolle i børn og unges hverdagsliv. Nordiske børn og unge er ikke kun blandt de første til at komme på sociale medier; de er også blandt dem, der bruger platformene mest. Men hvilke områder af deres hverdagsliv bliver påvirket af sociale medier? Det har de to eksperter i børn og unges brug af sociale medier, lektor Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitet og lektor Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet, set nærmere på og giver her bud på fire områder, hvor påvirkningen fra sociale medier er tydelig.

Af Susanne H. Knudsen for AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Foto: Svenn Hjartason, Studio 03

  1. 1

    Sociale medier inspirerer til leg

    Digitale og sociale medier gennemsyrer børns legekultur og fungerer som et omdrejningspunkt for leg – både online og offline. Mindre børn bruger f.eks. mediernes fortællinger og udtryksformer som inspiration til fysisk leg, og børn engagerer sig i virtuelle lege og spiluniverser. Samtidig fungerer medieplatforme som tablets og telefoner ofte som legetøj i sig selv.

  2. 2

    Skolen er præget af medieudviklingen

    Den digitalisering, som er udbredt i samfundet, påvirker også skoleområdet. I dag tilegner børn og unge sig digitale færdigheder og viden på digitale platforme, men de skaber også egne læringsforløb med forskellige digitale teknologier som en integreret del af deres uddannelsesforløb.

  3. 3

    Venskaber kan have flere former i dag

    Børn og unge ved godt, hvad en god ven er, og hvad et godt venskab indebærer. Men rammerne for, hvordan et venskab ser ud, har ændret sig. Børn og unge i dag kan godt have mange venner og forbindelser på sociale medier, uden de opfatter dem som nære relationer. De kan også godt have nære relationer online, som ikke vedligeholdes ved fysisk kontakt.

  4. 4

    Det digitale er en del af unges seksualitet

    For unge er det digitale en del af seksualiteten, og digitale og sociale platforme åbner for nye måder at udforske og udtrykke seksualitet på. Det er derfor vigtigt at skabe et sikkert, digitalt rum, hvor unge kan udvikle deres seksualitet. Det betyder, at der i fremtiden er brug for større fokus på unges rettigheder snarere end risici og faldgruber ved at udtrykke sin seksualitet online.

Om eksperterne:

Malene Charlotte Larsen er lektor på Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet, mens Stine Liv Johansen er lektor på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet. Begge har de gennem flere år forsket i børn, unge og sociale medier og står senest bag bogen ”Social Media Across Everyday Contexts”. Her ser de sammen med gæsteforfattere fra andre nordiske lande på den rolle, sociale medier spiller i børn og unges hverdagsliv.

Læs mere:

Du kan læse mere om bogen, Social Media Across Everyday Contexts, hos forlaget Samfundslitteratur

Hos Copenhagen Review of Communication kan du finde en oversigt over de emner, forskerne beskæftiger sig med i bogen.

 

Relaterede nyheder

Kontakt

  • Malene Charlotte Larsen, lektor på Institut for Kommunikation og Psykologi, på tlf.: 99 40 72 60 og e-mail: malenel@ikp.aau.dk
  • Nelly Sander, projektleder AAU Kommunikation og Public Affairs, tlf.: 99 40 20 18, e-mail: nsa@adm.aau.dk