Spring til indhold
Forside

Nyhed

Prorektor: Sådan er rammerne for brug af kunstig intelligens på AAU’s uddannelser

Lagt online: 30.05.2023

AAU’s Strategiske Uddannelsesråd har netop vedtaget en plan for, hvordan AAU skal arbejde med kunstig intelligens på uddannelsesområdet i dag og fremover. På nuværende tidspunkt er det som udgangspunkt ikke tilladt at bruge AI-chatrobotter som ChatGPT til eksamen. Men på længere sigt er der ingen tvivl om, at kunstig intelligens vil spille en større rolle på uddannelsesområdet, lyder det fra prorektor Anne Marie Kanstrup.

Nyhed

Prorektor: Sådan er rammerne for brug af kunstig intelligens på AAU’s uddannelser

Lagt online: 30.05.2023

AAU’s Strategiske Uddannelsesråd har netop vedtaget en plan for, hvordan AAU skal arbejde med kunstig intelligens på uddannelsesområdet i dag og fremover. På nuværende tidspunkt er det som udgangspunkt ikke tilladt at bruge AI-chatrobotter som ChatGPT til eksamen. Men på længere sigt er der ingen tvivl om, at kunstig intelligens vil spille en større rolle på uddannelsesområdet, lyder det fra prorektor Anne Marie Kanstrup.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation. Foto: Jørgen True

Kunstig intelligens og tekstgenereringsværktøjer som ChatGPT har gjort deres indtog i undervisningsverdenen. De nye teknologier er i rivende udvikling og skaber nye vilkår for udvikling af viden og færdigheder. Aalborg Universitet (AAU) og resten af uddannelsessektoren står derfor over for både muligheder og udfordringer. Det mener AAU’s prorektor, Anne Marie Kanstrup:

- Udviklingen kalder på svar på, hvordan vi kan og bør anvende kunstig intelligens i uddannelserne. Derfor har vi sammen med de øvrige danske universiteter lavet en fælles ramme for, hvordan vi vil arbejde med kunstig intelligens på uddannelsesområdet. På AAU skal vi nu til at se mere konkret på, hvordan vi indarbejder de nye teknologier i undervisning og eksamener på en god måde, siger prorektor Anne Marie Kanstrup.

Mere AI på AAU i fremtiden

På nuværende tidspunkt er det som udgangspunkt ikke tilladt for AAU’s studerende at gøre brug af AI-chatrobotter, der kan generere tekst, kode, illustrationer, billeder, grafiske oversigter og tabeller i en eksamensopgave. Med mindre det eksplicit står nævnt i eksamensbestemmelserne til det enkelte studieelement. På den lidt længere bane kan AI-chatrobotter være en støtte i studiearbejdet, hvis de anvendes bevidst, reflekteret og med en kritisk tilgang. Fx til at generere idéer, give kreative input eller feedback på studerendes tekster.

Det er universitetets ansvar at bidrage til, at studerende og forskere får en stærk og progressiv forståelse og kritisk stillingtagen til generativ AI – etisk, pædagogisk og teknologisk. Det skal være en aktiv del af de kommende dimittenders kvalifikationer.

Prorektor Anne Marie Kanstrup

Vidensopbygning og inspiration

AAU har mange faglige eksperter inden for både teknologiudvikling, kunstig intelligens, pædagogik og uddannelsesforskning, og Anne Marie Kanstrup håber, at mange vil bidrage til de overvejelser og drøftelser, som kommer til at foregå i den kommende tid.

I efteråret bliver undervisere og studerende inviteret til seminarer og workshops om brugen af kunstig intelligens i undervisningen på AAU. Det kommer til at foregå i regi af Institute for Advanced Study in PBL (IAS PBL), som også vil stå for et ’inspirationskatalog’ over undervisning, hvor generativ AI anvendes som redskab eller fagligt emne. Derudover har IAS PBL i samarbejde med Aalborg Universitetsbibliotek også et undervisningsmateriale om metode og kildekritik i forhold til brugen af kunstig intelligens på tegnebrættet.

Inden udgangen af 2024 skal alle studienævn desuden vurdere, hvordan kunstig intelligens spiller ind i den enkelte uddannelse, og om det giver anledning til ændringer i studieordningen.