Forside

Nyhed

Problembaseret læring skal sikre bæredygtige samfund

Anette Kolmos og Thomas Ryberg, professorer ved UNESCO Center for Problembaseret Læring inden for Ingeniørvidenskab og Bæredygtighed på Aalborg Universitet, Institut for Planlægning, Det Tekniske Fakultet for IT og Design.

Behovet for at integrere bæredygtighed i videregående uddannelser er større end nogensinde, og for at dette kan lade sig gøre, skal der ske ændringer i de videregående uddannelser. Forskning, uddannelse og undervisning er vigtige elementer i ændringerne, og det er netop det, som UNESCO Center for Problembaseret Læring inden for ingeniørvidenskab, naturvidenskab og bæredygtighed på Aalborg Universitet (AAU) hjælper med at facilitere og koordinere.

Nyhed

Problembaseret læring skal sikre bæredygtige samfund

Anette Kolmos og Thomas Ryberg, professorer ved UNESCO Center for Problembaseret Læring inden for Ingeniørvidenskab og Bæredygtighed på Aalborg Universitet, Institut for Planlægning, Det Tekniske Fakultet for IT og Design.

Behovet for at integrere bæredygtighed i videregående uddannelser er større end nogensinde, og for at dette kan lade sig gøre, skal der ske ændringer i de videregående uddannelser. Forskning, uddannelse og undervisning er vigtige elementer i ændringerne, og det er netop det, som UNESCO Center for Problembaseret Læring inden for ingeniørvidenskab, naturvidenskab og bæredygtighed på Aalborg Universitet (AAU) hjælper med at facilitere og koordinere.

Centret driver et globalt netværk af institutioner og aktører, der arbejder med integration af verdensmålene i videregående uddannelse. Desuden arbejder vi for at sikre, at kandidater fra ingeniør- og naturvidenskab fra hele verden styrkes i at kunne bidrage til mere demokratiske og bæredygtige samfund ved hjælp af problembaseret læring (PBL). PBL har vist sig at være en levedygtig måde at integrere bæredygtighed på i videregående uddannelse, da studerende får mulighed for at arbejde på problemer og udfordringer fra det virkelige liv. Klimaændringer såvel som andre bæredygtighedsudfordringer er stigende problemer, og fremtidige ingeniører og forskere har brug for kompetencer til at håndtere disse problemer for at skabe mere bæredygtige samfund. Derfor har centret udviklet projekter og aktiviteter for at fremme forbindelsen mellem verdensmålene og ingeniør- og naturvidenskab.