Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Præstationsfrigørende pædagogik kan være et modsvar på tidens præstationskultur

Tidens præstationskultur påvirker mange børn og unges trivsel. I et aktuelt projekt beskriver forskere derfor et modsvar på denne udvikling med en præstationsfrigørende pædagogik, der har fokus på fællesskaber, aktiviteter og samvær. Men normeringer, tid og lokaler kan spænde ben for pædagogers bestræbelser på at arbejde præstationsfrigørende.

Nyhed

Præstationsfrigørende pædagogik kan være et modsvar på tidens præstationskultur

Tidens præstationskultur påvirker mange børn og unges trivsel. I et aktuelt projekt beskriver forskere derfor et modsvar på denne udvikling med en præstationsfrigørende pædagogik, der har fokus på fællesskaber, aktiviteter og samvær. Men normeringer, tid og lokaler kan spænde ben for pædagogers bestræbelser på at arbejde præstationsfrigørende.

Af Susanne H. Knudsen for AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Shutterstock

Gode karakterer, drømmeuddannelsen i sigte, masser af likes på sociale medier og en fast plads på fodboldholdet. Listen over de forventninger, samfundet og børn og unge selv har til et hverdagsliv, er lang.

Samtidig ser det ud til, at børn og unges konstante kamp for at præstere, får dem til at rette blikket indad og måle og monitorere sig selv. Resultatet er, at et stigende antal børn og unge i dag mistrives. I et aktuelt projekt har en gruppe forskere derfor undersøgt, om en pædagogik, der har fokus på fællesskaber, aktiviteter og samvær - som de kalder præstationsfrigørende pædagogik - kan være et modsvar på den præstationskultur, der præger børn og unges liv i dag.

Vi har med dette projekt ønsket at give et sprog, redskaber og opmærksomhed til at arbejde ikke-præstationsfremmende. I de SFO’er og fritidsklubber, jeg har besøgt, har jeg set en masse skønne eksempler på, hvordan det konkret kan se ud, med børn, der ligger på græsset og bare kigger op i himlen, eller børn, der sidder omkring et bål og snitter pinde og har formålsløse snakke,” fortæller lektor Noomi Matthiesen fra Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet, som har deltaget i projektet.

Plads til at dvæle og lege

Undersøgelsen har forskerne gennemført i tre SFO’er og tre fritidsklubber, fordi de oplever en særlig mulighed for at skabe rum og aktiviteter, der er præstationsfrigørende, på fritidsområdet. De mener dog også, at det er muligt at videreudvikle den præstationsfrigørende pædagogik på andre områder.

Vi ser generelt to typer af præstationsfrigørende aktiviteter. Den ene handler om at skabe rum, hvor børnene bare er – vi kalder det at give plads til at dvæle. I den anden hjælper pædagogerne aktivt børnene med at fjerne præstationspresset. Det kan være at spille fodbold uden konkurrenceelementet eller at lave perlepladser, bare fordi det er sjovt og ikke for at lave den pæneste perleplade

Noomi Matthiesen

Det ovenstående forklarer Noomi Matthiesen, som også peger på, at nogle aktiviteter i sig selv kan være præstationsfrigørende som f.eks. leg.

Her behøver det ikke være nogen romantisk leg, det kan sagtens handle om en kamp, men det centrale er, at børnene bliver suget ind i legen.

Normeringer, tid og lokaler spænder ben

Alle pædagoger arbejder ifølge forskerne bag det aktuelle projekt i et eller andet omfang præstationsfrigørende – uden måske at være opmærksom på det. Det kan give børnene et frirum i et presset hverdagsliv, men der er også udfordringer forbundet med at arbejde på denne måde.

Pædagogerne bakser med, hvordan de skaber frihed, så børnene bliver grebet af en aktivitet, men at det stadig foregår inden for fællesskabets rammer. Det kan også være vanskeligt for alle børn at få adgang til det fællesskab eller samvær, en aktivitet giver, og her kan det være svært for pædagogerne at hjælpe dem, der er udenfor, ind,” siger Noomi Matthiesen.


Men også uenighed i personalegruppen, normeringer, tid og lokaler spiller en rolle, når en institution skal vægte at arbejde præstationsforgørende.

Det kan være tidskrævende, og der er også stor forskel på betingelserne for SFO’er. Et af de steder, vi besøgte, havde masser af plads og egen gokartbane, men et andet sted skulle man lave SFO på skolens gange, og så bliver det en udfordring

Noomi Matthiesen

Tre kendetegn ved den præstationsfrigørende pædagogik

  1. Frigørelse fra instrumentaliserede aktiviteter til aktiviteter, der har egen værdi
  2. Frigørelse fra selv-orientering til verdensvendthed
  3. Frigørelse fra et konkurrencefokus til et fællesskabs- og aktivitetsfokus.

To gode råd til at arbejde med præstationsfrigørende pædagogik:

  1. Alle pædagoger arbejder præstationsfrigørende, men prøv at være mere opmærksom på, hvornår I gør det og forstærk de ting.
  2. Hav kollegiale drøftelser om, hvordan I kan arbejde præstationsfrigørende, og hvad det vil sige i jeres institution.

Fakta

  • Projektet, Præstationsfrigørende rum i fritidspædagogikken, blev igangsat i 2021 og afsluttet i august 2024
  • Forskerne bag projektet er: Lea Ringskou fra Via University College samt Noomi Matthiesen, Svend Brinkmann og Thomas Szulevicz fra Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet
  • I projektet deltog 12 pædagoger og deres ledere fra tre SFO’er og tre fritidsklubber i tre forskellige kommuner
  • Projektet er støttet af BUPL
  • Læs mere om resultaterne og få input til at arbejde med præstationsfrigørende pædagogik

Relaterede nyheder

Kontakt

  • Noemi Katznelson, professor og leder af Center for Ungdomsforskning ved Institut for Kultur og Læring, tlf.: 20 68 66 80, e-mail: nka@ikl.aau.dk
  • Nelly Sander, projektleder AAU Kommunikation og Public Affairs, tlf.: 99 40 20 18, e-mail: nsa@adm.aau.dk