Ny inspiration til kunstig intelligens i undervisningen

Lagt online: 06.09.2023

Kunstig intelligens og tekstgenereringsværktøjer som ChatGPT har gjort deres indtog i uddannelsesverdenen. Det kan være svært at gennemskue, hvordan man som underviser eller studerende skal forholde sig til de nye redskaber. Derfor lancerer AAU nu to nye læringsredskaber om generativ AI målrettet studerende og undervisere.

Ny inspiration til kunstig intelligens i undervisningen

Lagt online: 06.09.2023

Af Birgitte Egeskov Jensen, Institute for Advanced Study in PBL (IAS PBL) og Karsten Kryger Hansen, Aalborg Universitetsbibliotek (AUB). Grafik: Jonas Svenstrup Sterregaard, IAS PBL

Kunstig intelligens er rykket ind i uddannelsesverdenen, men for mange er det stadig uklart, hvad der er op og ned indenfor emnet. Hvad kan tekstgenereringsværktøjer som ChatGPT bruges til i undervisningssammenhæng? Og hvordan griber du det an?

For at imødekomme udviklingen og skabe gode rammer for de studerendes faglige udvikling, lancerer AAU nu to nye læringsressourcer om generativ AI til studerende. Et AAU Micro-modul med titlen ’Introduction to generative AI and ChatGPT’ og et tema på Aalborg Universitetsbiblioteks (AUB) hjemmeside om god videnskabelig praksis og praktisk, kildekritisk anvendelse til at finde information og viden.

AAU Micro om generativ AI

AAU Micro lancerede den 1. september modulet ’Introduction to generative AI and ChatGPT’. Det nye modul har til formål at hjælpe AAU’s studerende med at forstå grundlæggende principper og praktiske anvendelser af generativ AI.

- Vi har udviklet denne AAU Micro om generativ AI med det klare mål at højne vores studerendes uddannelseserfaring på flere niveauer. Ved at udstyre vores studerende med denne viden giver vi dem et værdifuldt kompetenceløft, som er nødvendigt fra et employability-perspektiv, siger prodekan for uddannelse på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, Olav Geil.

God videnskabelig praksis og generativ AI

Generativ AI skubber til vores måder og opfattelser af, hvordan vi tilgår, anvender og producerer viden og information. Derfor har AUB lanceret en række nye hjemmesider, der er tænkt som en samlet tilgang til god videnskabelig praksis omkring generativ AI – med særlig fokus på anvendelse til informationssøgning. Siderne kommer fx også med gode råd om gode prompts, og de bygger på principperne om god videnskabelig praksis – herunder integritet, kildekritik mv.

Sådan bruger du de nye værktøjer

Både AAU Micro’en og AUB’s sites er udviklet til undervisere på AAU. De kan benyttes som pensum eller supplerende læsning, og de kan underbygge undervisning i de grundlæggende principper og begreber indenfor generativ AI. De er desuden velegnede til at gøre studerende bevidste om fordele og ulemper ved anvendelsen af generativ AI i studiearbejdet.

Arbejdet med at informere og opdatere alle undervisere om generativ AI samt betydningen for undervisningen på AAU foregår løbende og udvikler sig hele tiden. Informationer om nye tiltag vil løbende blive præsenteret på AAU Update, så følg med her.

Fandt du ikke, hvad du ledte efter, er du velkommen til at kontakte projektleder Birgitte Egeskov Jensen og høre mere om kommende tiltag.