Spring til indhold
Forside

Nyhed

Ny AAU-politik vedtaget: Sådan håndterer du interessekonflikter

Lagt online: 03.01.2023

Interessekonflikter er uundgåelige på et universitet, hvor samarbejde med omverdenen og entreprenørskab er centralt. Derfor har AAU fået et sæt retningslinjer, der kan hjælpe dig med at navigere i situationen, hvis du havner i en interessekonflikt. Få en hurtig introduktion til retningslinjerne her.

Nyhed

Ny AAU-politik vedtaget: Sådan håndterer du interessekonflikter

Lagt online: 03.01.2023

Interessekonflikter er uundgåelige på et universitet, hvor samarbejde med omverdenen og entreprenørskab er centralt. Derfor har AAU fået et sæt retningslinjer, der kan hjælpe dig med at navigere i situationen, hvis du havner i en interessekonflikt. Få en hurtig introduktion til retningslinjerne her.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation

Et samarbejde med et spinout-selskab eller en virksomhed, som du eller en nærtstående har en personlig og økonomisk interesse i. Eksterne poster i virksomheder eller bestyrelser med relation til universitetet. En plads i ansættelsespanelet, hvor et familiemedlem eller en god ven er blandt ansøgerne.

Det er blot nogle af de typer af interessekonflikter, du som ansat på Aalborg Universitet (AAU) kan stå i. Interessekonflikter kommer i mange og forskellige former og variationer, men opstår typisk i sager, hvor den ansatte har interesser af økonomisk eller personlig karakter, der strider imod eller konkurrerer med universitetets interesser. Eller hvor det af andre kan opleves sådan. Alene tvivlen er nok.

Åbenhed er afgørende

Interessekonflikter er ikke desto mindre helt uundgåelige, lyder det fra hovedarkitekterne bag AAU’s nye politik for håndtering af interessekonflikter, der blev vedtaget af AAU’s Strategiske Råd for Forskning og Innovation (SRFI) i september:

- AAU har en entreprenant kultur, hvor ansatte interagerer med samfundet i mange forskellige funktioner og roller. Derfor vil der også opstå interessekonflikter. Det er i sig selv ikke noget, du som ansat kan bebrejdes. Det altafgørende er, at du er åben omkring din situation og informerer din nærmeste leder. For ledelsen kan ikke håndtere situationer, den ikke kender til, og omverdenen kan ikke navigere eller have tillid til AAU uden klarhed om roller og interesser.

Ordene kommer fra Thorkild Ærø, som AAU Update interviewede om den nye politik, inden han stoppede som prodekan for myndighedsbetjening og sektorsamarbejde på Det Ingeniør og Naturvidenskabelige Fakultet. Han har sammen med Per Marc Pedersen, der er chefkonsulent i AAU’s kontraktenhed under AAU Innovation, stået for teksten til AAU’s politik for interessekonflikter.

Formålet med den nye politik er ifølge Thorkild Ærø og Per Marc Pedersen at hjælpe alle AAU’s ansatte med at forstå og navigere i interessekonflikter – både af hensyn til universitetet og den enkelte selv.

- Det er uhyre vigtigt at være bevidst og åben om interessekonflikter, fordi det kan skade både dit og universitetets omdømme, hvis der kan rejses tvivl om din uvildighed i en sag, siger Per Marc Pedersen.

Ingen endegyldige svar

Politikken er tænkt som et værktøj, der kan bidrage til at lave en vurdering, men Ikke som et opslagsværk, der giver entydige og endegyldige svar. I den sammenhæng er det særlig vigtigt altid at have øje for andre regler, der kan være i spil. Eksempelvis AAU’s regler om bibeskæftigelse og universitetets indkøbspolitik.

Politikken er gjort så konkret som muligt ved at inkludere en række udførlige eksempler på forskellige typer af interessekonflikter. Det var blandt andet noget af det, som medlemmerne i AAU’s akademiske råd roste politikken særligt for, da den var i høring.

Find AAU's politik for håndtering af interessekonflikter i AAU Håndbogen

Om AAU's politik for interessekonflikter

Hvad er en interessekonflikt?

  • En situation, hvor en medarbejder har interesser, der strider imod eller konkurrerer med universitetets interesser. Fx økonomisk eller personlig interesse i en sag.
  • Alene en mistanke om interessekonflikt kræver håndtering. En interesse-konstellation diskvalificerer derfor pågældende i en given sag, uanset om vedkommende selv føler sig påvirket af interesser eller ej.
  • Habilitetsvurdering skal bygge på potentiel indflydelse, og ikke om vedkommende ville lade sin indflydelse påvirke afgørelsen, samarbejdet mv.

Hvordan håndteres en interessekonflikt på AAU?

  • Man erklærer, at man er inhabil og undlader at deltage i et projekt.
  • Man deklarerer, fx i forbindelse med offentliggørelse af forskningsresultater, at der er en interessekonflikt.
  • Man oplyser en bevillingsgiver/samarbejdspart om interessekonflikten.

Mere information:

Har du spørgsmål om interessekonflikter, kan du foruden din nærmeste leder kontakte følgende:

  • Bibeskæftigelse – kontakt HR afdelingen.
  • Indkøb af varer/tjenesteydelser – kontakt Indkøbsenheden i Økonomiafdelingen.
  • Forskningssamarbejde, samarbejde med eksterne parter og interessekonflikter i almindelighed – kontakt Kontraktenheden.