Nutidens tænkning om uddannelse er forankret i tankemønstre fra den kolde krig

De sidste tre år har professor mso Christian Ydesen fra Institut for Kultur og Læring stået i spidsen for et stort projekt, der har undersøgt baggrunden for, at OECD (Organisation for Økonomisk Samarbejde og Udvikling) gennem mange år har siddet tungt på den globale definition af god uddannelse, og hvilke kompetencer der er vigtige i forhold til fremtidens arbejdsmarked.

Nutidens tænkning om uddannelse er forankret i tankemønstre fra den kolde krig

- Det er bemærkelsesværdigt, at nutidens tænkning omkring uddannelse i høj grad er forankret i tankemønstre, der blev etableret under den kolde krig. Uddannelses rolle er at levere de rette kompetencer til et globaliseret arbejdsmarked, og et løft i uddannelsesresultater vil kunne omsættes til øget økonomisk vækst og konkurrencekraft. Denne sammenhæng er dog højst tvivlsom, men synes at blive fastholdt af staternes frygt for at blive sejlet agterud, siger Christian Ydesen.

Forskerne peger desuden på, at selvom OECD spiller en vigtig rolle for en række landes uddannelsespolitik, så er det også blevet et område, som en lang række andre aktører som internationale organisationer, private virksomheder, velgørende fonde og interesseorganisationer sammen med de mere traditionelle aktører som myndigheder på forskellige niveauer samt faglige organisationer forsøger at påvirke.

Læs mere om projektet
Se bog som er udkommet på baggrund af projektet

Professor mso Christian Ydesen, Institut for Kultur og Læring