Spring til indhold.
Forside

Nyhed

Minister debatterede kandidatreform på AAU

Lagt online: 10.05.2023

Ringere uddannelseskvalitet og skabelsen af et A- og B-hold var nogle af de bekymringer som fyldte, da uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund forleden debatterede kandidatreformen med studerende og medarbejdere på AAU.

Af Lea Laursen Pasgaard, AAU Kommunikation. Fotos: Lasse Møller Badstue, AAU Kommunikation

Større fleksibilitet for den enkelte studerende, muligheden for livslang læring og flere internationale studerende til Danmark. Det er ifølge uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) formålene med regeringens uddannelsesreform.

- Når vi diskuterer politik, blander vi tit mål og midler sammen, og et af de midler i reformudspillet, som har givet størst anledning til debat, er forslaget om at forkorte nogle af kandidatuddannelserne fra to år til et og et kvart studieår. Men det er vigtigt at holde sig for øje, at det ikke er et mål i sig selv, at uddannelserne skal være kortere. Det er et middel til at nå målene.

Det var ordene fra ministeren, inden Rasmus Antoft, dekan på Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet, åbnede ballet for spørgsmål.

Uddannelseskvaliteten i fokus

Spørgelysten blandt de knap 70 studerende og medarbejdere, som deltog i debatten, var stor, og bekymringen for uddannelseskvaliteten på de kortere kandidatuddannelser var et tydeligt tema i flere af spørgsmålene. For hvordan sikrer man de studerende den samme tid og rum til fordybelse, når uddannelserne bliver kortere?  

Til det svarede Christina Egelund, at tanken med de nye kandidatuddannelser ikke er, at de studerende skal kunne det samme på kortere tid:

- Det handler mere om at skære noget fra end at komprimere det. Og det hænger sammen med, at vi vil fremme den livslange læring. Jeg vil gerne gøre op med, at uddannelse er noget, der kun ligger i starten af voksenlivet, sagde hun.

Kandidater i A- og B-hold

Ministeren blev også spurgt, hvordan regeringen vil undgå at skabe et A- og et B-hold mellem kandidatuddannelserne – og hvordan den vil undgå at gøre dimittender med en kortere kandidatuddannelse mindre attraktive at ansætte, når de skal have tid og rum til at vende tilbage til universitetet efter nogle år på arbejdsmarkedet.

Christina Egelund understregede, at kandidatuddannelserne på et og et kvart år ikke skal være 'sekunda-kandidatuddannelser', men kandidatuddannelser i egen ret.

- Jeg tror, at en af vejene til at undgå A- og B-hold er, at man omlægger en vis andel af uddannelserne, så de nye kandidatuddannelser får så stor en volumen, at man både fra universiteterne og politisk side investerer nok ressourcer i, at de indholdsmæssigt bliver nogle gode uddannelser. Det er en af grundene til, at vi foreslår et forhøjet taxameter til uddannelserne og lægger en hel del penge af til flere undervisningstimer og vejledning, så de kvalitativt får et højt niveau.

Kulturændring nødvendig

Ministeren anerkendte, at det i dag kan være svært for mange at overtale arbejdsgiveren til at give én fri til at tage på efter- og videreuddannelse.

- Hvis man skal lykkes med at få den livslange læring til at blive til noget, så kræver det en kulturforandring. Ikke kun på universiteterne, men også hos arbejdsgiverne, sagde ministeren og slog fast, at det er staten, som skal betale, når kandidaterne vil bygge flere fag på deres uddannelser efter nogle år på arbejdsmarkedet.