Spring til indhold
Forside

Nyhed

Målrettet fysisk aktivitet kan booste både trivsel og præstationer hos unge gamere

Lagt online: 11.04.2025

E-sportstræning, der suppleres med fysiske aktiviteter, kan øge gameres fysiske og psykiske sundhed. Især når de fysiske aktiviteter er meningsfulde og relevante for det pågældende spil.

Nyhed

Målrettet fysisk aktivitet kan booste både trivsel og præstationer hos unge gamere

Lagt online: 11.04.2025

E-sportstræning, der suppleres med fysiske aktiviteter, kan øge gameres fysiske og psykiske sundhed. Især når de fysiske aktiviteter er meningsfulde og relevante for det pågældende spil.

Af Nelly Sander, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Colourbox

Aktive e-sportsudøvere har ofte mange stillesiddende timer foran computeren, hvilket kan have negative konsekvenser både for gamernes fysiske og mentale sundhed – og dermed deres trivsel. 

Det er der heldigvis råd for, forklarer Lars Domino Østergaard, som forsker i idrætspædagogik og -didaktik på AAU. Han har derfor sammen med to kolleger undersøgt, hvordan fysisk aktivitet kan integreres i e-sportstræning for at undgå de negative konsekvenser ved den stadig mere populære e-sport.

Ved at implementere fysiske aktiviteter i løbet af e-sportstræningen er det muligt ikke blot at reducere de negative fysiske konsekvenser af gaming, men også forbedre gamernes sociale kompetencer samt deres e-sportsrelaterede færdigheder.

Lars Domino Østergaard, lektor AAU

E-sport

  • Der er ca. 3,2 milliarder mennesker i verden, der gamer i en eller anden form (statista.com)
  • Finalen i verdensmesterskabet i e-sportspillet League of Legends blev i 2024 overværet af 6,8 millioner seere (statista.com)
  • Danmark er det land i verden der har flest e-sportsspillere pr indbygger (via.ritzau.dk)
  • Der var ca. 730.000 e-sportsudøvere i Danmark i 2023 – tallet formodes at være højere i dag (via.ritzau.dk)
  • Der var i 2024 registreret 6.547 e-sportsspillere fordelt på 134 e-sportsforeninger i regi af DGI og DIF (medlemstal, DGI)
    • 10 procent af dem var piger
    • 17 af dem er under seks år – og én er over 70 år

”Ved at implementere fysiske aktiviteter i løbet af e-sportstræningen er det muligt ikke blot at reducere de negative fysiske konsekvenser af gaming, men også forbedre gamernes sociale kompetencer samt deres e-sportsrelaterede færdigheder. De bedste resultater opnås, når aktiviteterne er tilpasset den faktiske esports-træning og dermed støtter udviklingen af spillernes færdigheder og præstation,” siger Lars Domino Østergaard.

Positiv effekt på både trivsel og færdigheder

E-sport er i en eksplosiv vækst i disse år, og vil man være en dygtig gamer, kræver det intensiv træning. Antallet af gamere, der sidder mange timer hver dag foran computeren uden at bevæge sig, stiger derfor støt. Det samme gør de problemer, der kan følge med. 

En sådan inaktivitet medfører nemlig en øget risiko for udvikling af livsstilssygdom­me som overvægt, diabetes og hjertekarsygdomme. Desuden har det vist sig, at den stillesiddende tilstand kan have negativ indflydelse på børn og unges kognitive funktioner såsom hukommelse, opmærksomhed og sociale færdigheder.

Forskerne bearbejdede data fra en række kvalitative pilotstudier, hvor kandidatstuderende havde observeret og interviewet i alt 77 spillere og 12 trænere fra ni organiserede e-sportsforeninger over en periode på to til fire måneder per forening. Resultaterne var gode:

”Gamerne var glade for de fysiske aktiviteter, som de fandt meningsfulde og sjove. Aktiviteterne havde en umiddelbar positiv indflydelse på deres fysiske helbred, sociale kompetencer og sågar deres færdigheder, når de satte sig til spillet igen,” fortæller Lars Domino Østergaard.

Forskeren tilføjer, at sådanne aktiviteter bringer glæde og sjov ind i esportsforeningerne og dermed bidrager til at påvirke atmosfæren positivt.

Tre tips om fysiske aktiviteter til e-sportsudøvere

  1. 1

    Aktiviteterne skal være meningsfulde og relevante for det aktuelle computerspil

  2. 2

    Aktiviteterne skal indeholde legende elementer tilpasset spillernes alder og engagement 

  3. 3

    Aktiviteterne skal variere for at stimulere forskellige faktorer og øge motivationen

Inspiration til fysiske aktiviteter

Relaterede nyheder

Kontakt

  • Lars Domino Østergaard, ph.d. og lektor AAU, tlf.: 21 62 58 77, e-mail: ldo@hst.aau.dk
  • Nelly Sander, projektleder AAU Kommunikation og Public Affairs, tlf.: 99 40 20 18, e-mail: nsa@adm.aau.dk