Nyhed
Målrettet fysisk aktivitet kan booste både trivsel og præstationer hos unge gamere
Lagt online: 11.04.2025

Nyhed
Målrettet fysisk aktivitet kan booste både trivsel og præstationer hos unge gamere
Lagt online: 11.04.2025

Målrettet fysisk aktivitet kan booste både trivsel og præstationer hos unge gamere
Nyhed
Lagt online: 11.04.2025
Nyhed
Lagt online: 11.04.2025
Af Nelly Sander, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Colourbox
Aktive e-sportsudøvere har ofte mange stillesiddende timer foran computeren, hvilket kan have negative konsekvenser både for gamernes fysiske og mentale sundhed – og dermed deres trivsel.
Det er der heldigvis råd for, forklarer Lars Domino Østergaard, som forsker i idrætspædagogik og -didaktik på AAU. Han har derfor sammen med to kolleger undersøgt, hvordan fysisk aktivitet kan integreres i e-sportstræning for at undgå de negative konsekvenser ved den stadig mere populære e-sport.
E-sport
”Ved at implementere fysiske aktiviteter i løbet af e-sportstræningen er det muligt ikke blot at reducere de negative fysiske konsekvenser af gaming, men også forbedre gamernes sociale kompetencer samt deres e-sportsrelaterede færdigheder. De bedste resultater opnås, når aktiviteterne er tilpasset den faktiske esports-træning og dermed støtter udviklingen af spillernes færdigheder og præstation,” siger Lars Domino Østergaard.
E-sport er i en eksplosiv vækst i disse år, og vil man være en dygtig gamer, kræver det intensiv træning. Antallet af gamere, der sidder mange timer hver dag foran computeren uden at bevæge sig, stiger derfor støt. Det samme gør de problemer, der kan følge med.
En sådan inaktivitet medfører nemlig en øget risiko for udvikling af livsstilssygdomme som overvægt, diabetes og hjertekarsygdomme. Desuden har det vist sig, at den stillesiddende tilstand kan have negativ indflydelse på børn og unges kognitive funktioner såsom hukommelse, opmærksomhed og sociale færdigheder.
Forskerne bearbejdede data fra en række kvalitative pilotstudier, hvor kandidatstuderende havde observeret og interviewet i alt 77 spillere og 12 trænere fra ni organiserede e-sportsforeninger over en periode på to til fire måneder per forening. Resultaterne var gode:
”Gamerne var glade for de fysiske aktiviteter, som de fandt meningsfulde og sjove. Aktiviteterne havde en umiddelbar positiv indflydelse på deres fysiske helbred, sociale kompetencer og sågar deres færdigheder, når de satte sig til spillet igen,” fortæller Lars Domino Østergaard.
Forskeren tilføjer, at sådanne aktiviteter bringer glæde og sjov ind i esportsforeningerne og dermed bidrager til at påvirke atmosfæren positivt.
Aktiviteterne skal være meningsfulde og relevante for det aktuelle computerspil
Aktiviteterne skal indeholde legende elementer tilpasset spillernes alder og engagement
Aktiviteterne skal variere for at stimulere forskellige faktorer og øge motivationen
Læs mere om forskningen
Fysisk aktivitet inkluderet som en del af esportstræning: Her kan du bl.a. få inspiration til en række fysiske aktiviteter (s.8)