Spring til indhold
Forside

Nyhed

Kreativ fodboldtræning sætter parentes om resultaterne

Lagt online: 12.02.2025

Når børn får lov at eksperimentere og finde deres egne løsninger på fodboldbanen, styrker det både deres kreativitet og glæde ved sporten. Få tre gode råd til fodboldtræningen og tre inspirerende forslag til en anderledes træning

Nyhed

Kreativ fodboldtræning sætter parentes om resultaterne

Lagt online: 12.02.2025

Når børn får lov at eksperimentere og finde deres egne løsninger på fodboldbanen, styrker det både deres kreativitet og glæde ved sporten. Få tre gode råd til fodboldtræningen og tre inspirerende forslag til en anderledes træning

Af Nelly Sander, AAU Kommunikation og Public Affairs
Foto: Shutterstock

Forskning viser, at overdreven fokus på resultater fx at vinde weekendens fodboldkamp kan få børn til at miste interessen for fodbold og få flere til at stoppe med at dukke op til træningen. En løsning kan være at inddrage kreative øvelser i træningen. Det fastslår idrætsforsker Ludvig Johan Torp Rasmussen fra AAU.

”Ofte sker der desværre det, at træningen bliver for eliteorienteret frem for at tage afsæt i børnenes motiver for idrætsdeltagelse. Det kan skræmme nogle børn væk,” siger han.

Omvendt kan kreativ træning bidrage til at skabe miljøer med fokus på glæde og fællesskab. Den form for træning er derfor vigtig for børnenes udvikling - både på og uden for banen.

Opfindsomhed, nysgerrighed og samarbejde

”Hvis du er træner eller forælder i en idrætsforening, skal du huske, at træning handler om meget mere end forberede dit hold på at vinde i weekenden,” siger Ludvig Johan Torp Rasmussen.

Han fremhæver, at man med de kreative udfordringer i træningen beriger de oplevelser, børnene tager med sig hjem. Træningen bliver mere legende og stimulerer opfindsomhed og nysgerrighed i forhold til, hvad de kan og ikke kan.

Samtidig udfordrer træningen børnene på deres idrætsmæssige færdigheder og kan derfor bidrage til deres udvikling og præstation på længere sigt. Eksempelvis ved at de skal finde på nye og anderledes løsninger sammen med deres holdkammer.

thumbnail

Kreativ træning gør børn bedre til fodbold

Du skal acceptere følgende cookiekategorier for at kunne se indholdet:

Kreativ træning gør børn bedre til fodbold

Tre gode råd til fodboldtræneren

Mange trænere har svært ved at slippe kontrollen og overlade beslutningerne til spillerne. Find på åbne opgaver, hvor spillerne skal hjælpe hinanden med mange forskellige løsninger. Det styrker deres ejerskab og samarbejde.

  1. 1

    Tro på spillernes kreative evner

    Mange trænere har svært ved at slippe kontrollen og overlade beslutningerne til spillerne. Find på åbne opgaver, hvor spillerne skal hjælpe hinanden med mange forskellige løsninger. Det styrker deres ejerskab og samarbejde.

  2. 2

    Skab et miljø, hvor det er vigtigt at fejle

    I den kreative proces arbejder man på kanten af sine kropslige evner og afprøver nye ting.

    Derfor kan man ikke være kreativ uden at fejle. Så ros børnene for at prøve nye ting, uanset om det lykkes eller ej. Det skaber et trygt og modigt rum, hvor spillerne tør udforske nye og uvante løsninger.

  3. 3

    Eksperimentér med nye opgaver og materialer

    Når man arbejder med kreativitetstræning er det vigtigt at være åben for nye oplevelser og kaste sig ud i eksperimenter sammen med spillerne. Det er ikke altid til at vide, hvad der sker, når man bruger nye benspænd og udstyr. Så pas på med at afvise nye idéer på skrivebordet.

Gode idéer til træningen

1 Drømmebold
Her skal hver spiller drible rundt med deres egen bold, imens de lader sig inspirere af ord, som deres træner råber op. Det kan fx være forskellige superhelte som Hulk eller Spiderman, som skal hjælpe børnene med at finde på nye, anderledes måder at drible rundt med bolden på. Det kunne også være insekter som fx en græshoppe eller en melorm.

2 Reload
Her skal bruges en stor terning med tallene 1–6 på siderne. Inden en kamp, hvor børnene spiller tre og tre og har en joker med, så ruller alle spillerne terningen og det tal, de får, afgør, hvor mange berøringer de har på bolden, inden de skal ud at ”reloade” Det kan også være, at de skal ud at reloade afleveringer, så den ene spiller fx har tre afleveringer til rådighed, og en anden spiller har seks afleveringer til rådighed, inden de skal ud at reloade.

3 Rollespil
Her skal spillerne forestille sig at være fx danske landsholdsspillere eller internationale fodboldstjerner og prøve at se, hvordan det hjælper dem med at udforske nye sider af fodboldspillet.

De foreløbige resultater viser, at kreativitetstræningen kan hjælpe både trænere og spillere med at sætte parentes om resultaterne. Når børnene fordyber sig i løsningen af de anderledes opgaver, er der mindre fokus på, hvem der vinder, og hvor mange mål der er scoret.

Relaterede nyheder

Kontakt

 

  • Ludvig Johan Torp Rasmussen, ph.d. og idrætsforsker ved AAU, e-mail:
  • Nelly Sander, projektleder AAU Kommunikation og Public Affairs, tlf.: 99 40 20 18, e-mail: nsa@adm.aau.dk