Jes Lynning Harfeld er Årets Underviser på HUM

Lagt online: 06.01.2023

Lektor Jes Lynning Harfeld fra Institut for Kultur og Læring er netop blevet kåret som Årets Underviser på HUM. De studerende lægger i deres motivering bl.a. vægt på Jes’ smittende passion, at han på undervisningsfronten er et skridt foran, og at han er god til at invitere alle studerende med i undervisningen.

Jes Lynning Harfeld er Årets Underviser på HUM

Lagt online: 06.01.2023

Af: Susanne H. Knudsen, Institut for Kultur og Læring

Når lektor Jes Lynning Harfeld underviser i bl.a. etik, miljøfilosofi og bæredygtigheds- og teknologifilosofi på bachelor- eller kandidatuddannelsen i Anvendt Filosofi på Institut for Kultur og Læring, sker det sjældent efter samme skabelon som sidst, han underviste i modulerne. Jes Lynning Harfeld er nemlig kendt for at turde prøve kræfter med nye undervisningsformer. Det gælder lige fra at udnytte digitale muligheder til at introducere et samtaleformat – den såkaldte Filosofa – i undervisningen. Den tilgang sætter de studerende på Anvendt Filosofi så stor pris på, at de netop har peget på Jes Lynning Harfeld som Årets Underviser på tværs af det humanistiske område på Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet.

- Han er passioneret, og det smitter, lyder det i en af indstillingerne fra de studerende, mens andre uddyber:

- På undervisningsfronten er Jes altid foran. Han har f.eks. skabt et rum på Yammer for de studerende, har lagt egne videoer op som introduktion til undervisningen, har produceret podcasts og driver det filosofiske debatprojekt ”Filosofaen”. Han bruger i stor stil digitale metoder, og det giver andre muligheder i undervisningen, at han f.eks. har redegjort for hovedtræk og begreber om en bestemt filosof i sin video. Det gør, at han ikke er bundet til ren redegørelse i timerne og derfor har mere tid til at gå ind i de studerendes spørgsmål.

Fra de studerendes motivering

En rørt prismodtager

Men det er ikke kun Jes Lynning Harfelds undervisningsform, de studerende fremhæver i deres indstilling af ham til Årets Underviser på HUM.

- Han er en sympatisk og autentisk underviser. Han inviterer til alles deltagelse i undervisningen, og han er god til at få de studerende, der ikke nødvendigvis tror på sig selv, med i samtalen. Han er interesseret i os som studerende – både vores velvære og faglige udbytte, lyder det fra de studerende.

Det er faktisk heller ikke første gang, de studerende fremhæver Jes Lynning Harfelds kvaliteter som underviser. Han er tidligere blevet kåret som årets underviser på uddannelsen i Teknoantropologi, men det er første gang, han modtager prisen på et hovedområde og indstilles til Årets Underviser på AAU og Det Obelske Familiefonds Undervisningspris. Nyheden kom derfor også som en overraskelse, da den tikkede ind i mailboksen på kontoret på Kroghstræde 3.

- Jeg blev næsten rørt, og jeg bliver ellers ikke nemt rørt, smiler Jes Lynning Harfeld.

- Vi er i en branche, hvor man ikke så tit får ros, så jeg er virkelig beæret og taknemmelig. Det betyder meget for mig, for jeg lægger en stor arbejdsindsats i undervisningen og prøver at tænke nye ting, så de studerende kan få noget ud af undervisningen. Noget er et sats, og det lykkes ikke altid, men hvis både de studerende og jeg selv synes, at det virker, bliver jeg utroligt glad.

Lektor Jes Lynning Harfeld

Undervisning spiller den vigtigste rolle på et universitet

I den daglige undervisning færdes Jes Lynning Harfeld især i krydsfeltet mellem traditionelle og nye metoder, men er også optaget af at diskutere undervisning med kollager på AAU, som han bl.a. gør i podcasten Den Digitale Agora.

- De studerende er vant til både at møde mig i digitale fora og foran en tavle med kridt i hånden. Jeg kan godt være lidt bange for digitalisering som koncept, og mener, at vi bliver nødt til at være mere opmærksomme på de problematikker, som kan opstå i en lidt for digitaliseringsivrig organisation, siger han.

Men mens Jes Lynning Harfeld har forbehold over for den stigende digitalisering, forholder det sig helt anderledes, når talen falder på betydningen af undervisning på et universitet. For ham er der ingen tvivl om, at undervisning spiller den vigtigste rolle, og han håber, at der i fremtiden kommer mere fokus på området.

- Jeg holder meget af min forskning og synes, at den er vigtig, men jeg vil gerne slå et ekstra slag for undervisningen. Den er vigtigere, end den får credit for. Jeg elsker selv at undervise, og synes, at det er utroligt glædesgivende at hjælpe studerende med at åbne nye horisonter. Jeg arbejder meget med miljø og bæredygtighed og følger tidligere studerende på LinkedIn, der beskæftiger sig med det område. Her bliver jeg utroligt glad, når jeg ser, at nogen derude, jeg har hjulpet til at udvikle og formulere ting, kan bruge det i verden.

FAKTA

- På Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet har man valgt fortsat at kåre Årets Underviser på hhv. HUM og på SAMF
- Med titlen som Årets Underviser følger 25.000 kr.
- Jes Lynning Harfeld er også sammen med kollegaer fra de øvrige hovedområder indstillet til titlen som Årets Underviser på AAU og Det Obelske Familiefonds Undervisningspris, som uddeles i forbindelse med årsfesten den 21. april 2023
- Lyt til Jes Lynning Harfeld dele erfaringer med undervisning med kollegaer på AAU i podcasten Den Digitale Agora, som han er vært og medtilrettelægger på. Podcasten produceres af Center for Digitalt Understøttet Læring (CDUL).

De øvrige årets undervisere på Institut for Kultur og Læring:

Peter Stein Larsen (Studienævnet for Dansk)
Lars Bang Jensen (Studienævnet for efteruddannelse i Læring og Filosofi)
Mikkel Jensen (Studienævnet for Engelsk, Tysk og Kulturforståelse)
John G. McClellan (Studienævnet for International Virksomhedskommunikation)
Mogens Sparre (Studienævnet for Læring, IT og Organisation)
Ben Dorfman (Studienævnet for Sprog og Internationale Studier).