Jannie Sønderkær Nielsen er Årets Underviser på ENGINEERING

Lagt online: 31.10.2023

Lektor Jannie Sønderkær Nielsen fra Institut for Byggeri, By og Miljø modtager prisen som Årets Underviser på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet (ENGINEERING), fordi hun formår at gøre kompliceret og tung matematisk viden spiseligt for sine studerende – ovenikøbet med et smil på læben.

Jannie Sønderkær Nielsen er Årets Underviser på ENGINEERING

Lagt online: 31.10.2023

Af Signe Tørnqvist Halvorsen, AAU Kommunikation og Public Affairs. Foto: Troels Frøkjær Christensen.

’Partielle differentialligninger, sandsynlighedsregning og statistik’ er navnet på det kursus, som 4. semester-studerende på uddannelsen Byggeri og Anlæg skal igennem. Et kursus med et bredt og stort pensum, som af de studerende beskrives som både kompliceret og med et tungt matematisk indhold.

Lektor Jannie Sønderkær Nielsen fra Institut for Byggeri, By og Miljø er for nylig blevet kåret som Årets Underviser på Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet (ENGINEERING). Det er hun, fordi hun med sin problembaserede tilgang formår at gøre kurset på Byggeri og Anlæg relevant for sine studerende. En af hendes metoder er at bruge konkrete ingeniørmæssige problemstillinger til at forklare komplicerede matematiske beregninger.

Jannie har med sin erfaring og gode undervisningsmetode formået at overskueliggøre et ellers meget kompliceret kursus med et bredt pensum.

Fra de studerendes motivering

Som person fremstår hun meget imødekommende og smilende, og det er tydeligt at mærke, at hun kan lide det, som hun underviser i.

Tager feedback seriøst

Af de studerendes evalueringer fremgår det, at Jannie Sønderkær Nielsen er meget engageret i at udvikle sin undervisning. Den feedback, hun modtager fra sine studerende, bliver aktivt brugt til at gøre hendes kursus endnu bedre for kommende studerende.

Blandt andet har hun efter sidste kursusgang aktivt søgt efter respons ved at snakke med alle grupper om, hvad der har fungeret, og hvad der kan ændres til næste års studerende, lyder det i indstillingen fra de studerende på Byggeri og Anlæg.

Hun tager feedback seriøst og bruger selv tid og kræfter på at søge konstruktiv kritik.

Fra de studerendes motivering

Lige muligheder og tid til fordybelse

Jannie Sønderkær Nielsen er optaget af at give sine studerende de bedste forudsætninger for at gennemføre kurset. Derfor har hun sat sig ind i deres vilkår, og på baggrund af den feedback hun får, har hun sat gang i flere forskellige tiltag. Blandt andet lægger hun videomateriale ud, som blevet produceret under corona, til de studerende, som har været fraværende på grund af sygdom.

Derudover prioriterer Jannie Sønderkær Nielsen, at alle studerende får god tid til at læse op til eksamen ved at flytte eksamensdatoen så langt væk som muligt fra afleveringen af det obligatoriske miniprojekt.

Et meningsfuldt arbejde

Selv er Jannie Sønderkær Nielsen både overrasket og beæret over at modtage prisen som Årets Underviser, da der ifølge hende er rigtig mange gode undervisere på ENGINEERING, som lige så godt kunne have rendt med titlen.

Svaret er dog klart og falder prompte, når Jannie Sønderkær Nielsen skal forklare, hvorfor hun bliver motiveret af at undervise:

At undervise er en utrolig meningsfuld del af mit arbejde. Jeg er direkte ude og gøre en forskel for de unge mennesker. De er ikke bare studerende, men kommende ingeniører der kommer til at lave store infrastrukturprojekter i fremtiden. Jeg er glad for at give dem noget viden med i bagagen

Jannie Sønderkær Nielsen, Årets Underviser på ENGINEERING

thumbnail

Studerende fra Byggeri og Anlæg siger tak til Jannie Sønderkær Nielsen

Studerende fra Byggeri og Anlæg siger tak til Jannie Sønderkær Nielsen

Om prisen Årets Underviser

Alle AAU’s fakulteter kårer hvert år Årets Underviser. De bliver hædret ved årsfesten og modtager 25.000 kroner hver.

Blandt Årets Undervisere udpeges én underviser, som modtager Det Obelske Familiefonds Undervisningspris på 50.000 kroner.