Internationale studerende søger talstærkt mod ny business-uddannelse på Aalborg Universitet

Lagt online: 15.03.2024

En ny international bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi på Aalborg Universitet (AAU) har ramt plet. Det viser de foreløbige tal for årets kvote 2-ansøgninger. Antallet af ansøgere, der har valgt uddannelsen som førsteprioritet, overstiger allerede antallet af studiepladser, og det er gode nyheder for danske virksomheder.

Lagt online: 15.03.2024

OPDATERET MED ENDELIGE TAL I BUNDEN, 16. MARTS 2024

Da klokken i dag slog 12, udløb ansøgningsfristen for at søge ind på landets videregående uddannelser gennem kvote 2. På Aalborg Universitet viser de foreløbige tal, at antallet af ansøgere er stabilt med godt 7600 ansøgninger.

Særligt én uddannelse skiller sig ud: Den nye engelsksprogede bachelor i erhvervsøkonomi, Economics and Business Administration, der udbydes første gang fra september i år. De foreløbige tal viser, at knap 500 har søgt optagelse på uddannelsen, herunder har mere end 50 valgt uddannelsen som førsteprioritet. Foreløbigt fordeler ansøgerne til uddannelsen sig på 59 forskellige nationaliteter.

- Vi er stolte over, at vi på Aalborg Universitet kan tilbyde en uddannelse, der er relevant for så mange mennesker fra hele verden. Det bekræfter det, vi allerede ved: At vi er et internationalt universitet med uddannelser i verdensklasse, siger prorektor på Aalborg Universitet, Anne Marie Kanstrup.

Den nye uddannelse er oprettet som led i at indfri regeringens målsætning om at rekruttere flere internationale studerende til Danmark. På Aalborg Universitet udbydes der i alt 180 nye internationale pladser, hvoraf 40 er øremærket erhvervsøkonomi:

- Vi ved, at de internationale studerende er dygtige og en gevinst for dansk økonomi, særligt hvis de bliver i landet efterfølgende. Jeg er sikker på, at det vil smitte af på vores danske studerende, at de møder medstuderende fra andre kulturer, ligesom de internationale studerende selvfølgelig også bliver integreret i en vigtig del af det danske samfund. Det er et stort aktiv for alle, siger Anne Marie Kanstrup.

Understøtter behovet for kvalificerede kandidater

I en tid, hvor der ofte er stort fokus på at tiltrække kandidater til særligt STEM-fagene, glæder det Anne Marie Kanstrup, at der også er interesse for andre vigtige studieretninger:

- Virksomhederne skriger på kvalificeret arbejdskraft, og vi har brug for alle led i værdikæden. Hvis vi vil have vækst og iværksætteri i Nordjylland og resten af landet, er det bydende nødvendigt, at vi uddanner kandidater med forretningskompetencer og finansiel, strategisk og organisatorisk forståelse. Med den nye uddannelse understøtter Aalborg Universitet behovet med et tilbud til internationale studerende.

Der er endnu ikke nøjagtige tal for, hvor mange der har valgt AAU som førsteprioritet, eller for hvordan ansøgninger er fordelt på uddannelser og lokationer. Men forventningen er, at det ligner sidste års ansøgerbillede.

- Vi er glade for alle ansøgere, der ønsker at blive en del af Aalborg Universitet. Vi ved fra undersøgelser, at kvote 2-studerende har mindre risiko for at falde fra på deres uddannelse. Derfor er vi selvfølgelig meget tilfredse med at kunne opretholde et stabilt ansøgertal gennem kvote 2 trods faldende ungdomsårgange, siger Anne Marie Kanstrup.

Bemærk, at det først er muligt at sige noget endeligt om det samlede ansøgertal til Aalborg Universitet, når fristen for ansøgning om optagelse via kvote 1 udløber den 5. juli kl. 12. Alle ansøgere – både via kvote 1 og 2 – får svar på deres ansøgning fredag 26. juli.

For yderligere information, kontakt venligst
Nina Hermansen
Presserådgiver
Mail: ninah@adm.aau.dk

Jeannette Bylov,
Presserådgiver
Mail: jmb@adm.aau.dk

Udvikling i kvote 2-ansøgninger på Aalborg Universitet

OPDATERET 16. MARTS 2024

Antal ansøgere til Kvote 2 de seneste fem år.

• 2024: 7.744 ansøgninger (endelige tal)
  • 2023: 7.500 ansøgninger (endelige tal)
  • 2022: 7.412 ansøgninger (endelige tal)
  • 2021: 9.127 ansøgninger (endelige tal)