Forside

Nyhed

Hvordan kan vi hjælpe virksomheder med at skabe produkter, der holder længere?

Lagt online: 15.12.2020

Mange moderne produkter er designet til kun at vare et til tre år. Herefter smider vi dem ud, selvom det har kostet mange ressourcer at producere dem. Denne køb og smid væk-kultur går direkte imod hensigten med det 12. verdensmål, der har til formål at sikre bæredygtigt forbrug og bæredygtige former for produktion.

Nyhed

Hvordan kan vi hjælpe virksomheder med at skabe produkter, der holder længere?

Lagt online: 15.12.2020

Mange moderne produkter er designet til kun at vare et til tre år. Herefter smider vi dem ud, selvom det har kostet mange ressourcer at producere dem. Denne køb og smid væk-kultur går direkte imod hensigten med det 12. verdensmål, der har til formål at sikre bæredygtigt forbrug og bæredygtige former for produktion.

Mange moderne produkter er designet til kun at vare et til tre år. Herefter smider vi dem ud, selvom det har kostet mange ressourcer at producere dem. Denne køb og smid væk-kultur går direkte imod hensigten med det 12. verdensmål, der har til formål at sikre bæredygtigt forbrug og bæredygtige former for produktion. 

Med forskningsprojektet "Designed to last" tilstræber vi at give små produktionsvirksomheder indsigt i, hvad det vil betyde for dem, hvis de kan forlænge den tilsigtede levetid for deres produkter. Vi undersøger, hvad der skal til for at skabe langtidsholdbare designs, og vi analyserer konsekvenserne af produkter, der holder længere ift. konkurrenceevne. Vi viser virksomhederne, hvordan de kan arbejde denne nye viden ind i deres forretningsplaner for at gøre den til en del af en bæredygtig forretningsstrategi.  

Til inspiration analyserer vi eksempler på virksomheder, der er kendt for at producere langtidsholdbare produkter som entreprenørmaskiner fra Hydrema, skraldespande fra VIPP og støvsugere fra Nilfisk. På den måde stræber vi efter at give andre virksomheder ny viden om de muligheder og udfordringer, de vil opleve, hvis de ændrer deres produktion i retning af mere langtidsholdbare produkter. Samtidig demonstrerer vi, hvordan man implementerer en procesmodel, der kan hjælpe virksomheder med at udvikle et produkt- og forretningskoncept, der på alle måder er mere bæredygtigt. 

Projektet er finansieret af Spar Nord Fonden

Project funded by Spar Nord Fonden